Danish Formula 18 Association stiftet
Anders Liebst, Solrød, formand i den nye F18-forening: - Mange får øjnene op for to-skrogssejlads for tiden, og F18-båden er perfekt til danske farvande.
Nu er det hele forberedt, og Danish Formula 18 Association er stiftet. Forhistorien kommer her fra den nye F18-klub:
6 ud af 46 både til tysk mesterskab var danske. Det var i september i Flensborg, og er en rimelig ligegyldig og gammel nyhed, hvis ikke det lige var for, at de 6 danske besætninger satte sig sammen, ”poppede” en Flens og blev enige om at starte klasseorganisationen for Formula 18 i Danmark.
Formula18 er en to-personers katamaran på 18 fod, med genakker og i alt ca. 42 kvm sejl. Båden er bygget omkring en boks-regel, som har givet mange forskellige designs.
Mange vil nikke genkendende til Hobie Tiger, Hobie Wildcat og Nacra Infusion, og der er mange flere aktuelle og konkurrencedygtige designs.
Til tysk mesterskab var der 5 forskellige designs i top 10. Prismæssigt ligger en konkurrencedygtig brugt båd på mellem 40.000 og 70.000 kr.
Ny formand: F18 perfekt til Danmark
Anders Liebst, Solrød, formand i den nye forening:
”Mange får øjnene op for to-skrogssejlads for tiden, og F18-båden er perfekt til danske farvande, og ligger ligefor til den som vil sejle konkurrencepræget seriøs og sjov to-skrogssejlads. Ikke mindst fordi den er velegnet til mix-besætninger, som der allerede findes en del af”
Formula 18 klassen har været ISAF klasse siden 1996, og er vokset eksplosivt til i dag 1.800 aktive på verdensplan. Især i Europa er der mange både. 50 aktive i Sverige hvor klassen har eksisteret i mange år.
I Norge startede Formula18 klassen for nyligt, og er allerede nu på 30 både. I Tyskland, Frankrig og Italien stiller med hver 150 aktive både, mens der i Holland er imponerende 200 aktive både.
Der er mange store stævner i Europa, herunder bl.a. Kielerwoche. F18 Hobie Wildcat-sejler fra Vallensbæk Sejlklub, Penny Wyon:
”F18 klassen ser stærk ud. Der er vækst i stort set hele Europa, og vi skal lige rundt om hjørnet til høj-kvalitetsstævner. De mange gode stævner i nordtyskland og Sverige vil indgå i den danske kalender. Ud over herhjemme, skal vi til Tyskland, Sverige og Italien og sejle i denne sæson”.
Vi var trætte af kølbåden
Poul Nielsen fra Aarhus, der for 2 år siden hentede en Nacra Infusion i Holland, siger:
”Vi valgte F18-klassen for 2 år siden, da vi var trætte af kølbåden. F18 indeholder masser af fart og spænding. Vi er mænd, der bliver til drenge når vi logger 20 knob på Aarhusbugten. Det blev rigtig sjovt, da vi deltog i Flensborg i september 2012 og mødte over 40 danske og tyske både på op-ned-baner”.
F18 box-reglen:
Længde 5,52
Bredde 2,60
Vægt 180 kg
Storsej 17,0 kvm
Fok 3.45 / 4.15 Kvm
Gennaker 19.00 / 21.00 Kvm
Mast længde 9100 mm.
www.formula18.dk