Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt
Kort Nyt

Seascape27 er solgt til Danmark - 1300 kilo sejlglæde

Seascape27 flytter lidt rundt på nogle begreber om, hvordan en tur-kølbåd kan sejle, mener Per Cederberg fra Seascape Danmark, der var med, da 4 Seascape 27 mødtes i Kroatien.

Af Troels Lykke |

Programmet i Kroatien var et par dages fællestræning afsluttende med det kendte offshore race ”Jabuka”.

Jabuka er en rigtig havsejlads, hvor op mod 100 både på 1 start, sejler fra den lille havneby Tribunj, ud om en gold klippeø ca 40 sømil fra kysten, og retur. Typisk novembervejr i Adriaterhavet er Bora, en meget kraftig NØ vind, der kommer blæsende koldt ned fra bjergene med vindstød på 20 m/s og mere.

Sådan skriver importør fra Aaabenraa, Per Cederberg. Han fortæller videre til minbaad.dk. 

Ikke ideelt til en havsejlads med kryds!
Men vi var heldige og fik et lille vindue på 6-8 timer, hvor en anden af middelhavets vinde ”Sirocco’en” kom ind med en jævn SØ vind.

Da starten gik ved 10 tiden om aftenen, var det med fuld store og masttop gennaker, og vi strøg afsted med 12-15 knob, og meget få både kunne hænge på.

Senere løjede vinden og spidsede lidt til, vi skiftede til code0, og gik let 8 knob i 4 m/sek. og måneskin, lækkert!

Da vi runder klippen midt nat, er vinden frisket, men stadig i SØ, og så er det op med den store gennaker igen, og toget kører. I 8-10 m/sek. løber vi konstant 14-15 knob, med peak på 18,2 knob.

Båden slår bare smut over vandet, det er fantastisk sejlads, og utroligt så let det går, hun er enorm stabil, der er fuld kontrol på rorene (dobbelt ror), og vi er slet ikke i nærheden af at miste greb.

Det er bare at holde på, og surfe ned af bølgerne, jeg tror ikke det bliver meget bedre end det! Da vi kommer ind til de første øer, ligger Seascape27 nr 2 og 3. Kun en Class40 har været hurtigere, og mange, meget større, både er sejlet langt bagud !

Seascape 27 som koncept
En Seascape’s DNA (både 18 og 27), er skabt ude på Atlanterhavet. Her planede de to slovenere Andraz Mihelin og Kristian Hajnsek i midten af 00’erne rundt i deres hjemmebyggede Mini650’ere, hvor det bl.a. blev til to gange Minitransat. Dvs. 2-3 uger, alene på det store hav, non-stop selvfølgelig og formentlig konstant planende 24/7.

Sikkert ret fedt ! Da de så kommer i land efter anden omgang, får de den simple og oplagt gode ide at bygge en båd, som kan plane ligesom deres Mini, men som er meget nemmere at sejle.

En båd som skal egne sig lige godt til familie-, tur- og kapsejlads, og som først og fremmest bare skal være sk… sjov at sejle. Hvilket vil sige, at båden skal op af vandet, jo før jo bedre! And the fun begins..

Seascape 27 er konstrueret og bygget med en meget lav vægt på ca. 1300kg (ekskl. sejl og påhængsmotor), med en dyb hæve/sænkekøl på 1,90 med en 450kg bly forneden.

Uhørt stabilitet

Sammen med knækspantet som er i næsten fuld vandlinielængde, giver det båden en nærmest uhørt stabilitet. Og stabilitet er som bekendt sejlareal. Den store gennaker er på 80m2, storsejl på 26m2. Det er nok til at få den lette båd op af vandet i 4-5 m/s.

I vindstyrker derover og med en vindretning mellem ca 110 og 160 grader, planer båden sådan set bare.

Kunsten, som Seascape og deres husdesigner franskmanden Samuel Manuard er lykkedes utroligt godt med, er at opnå disse sejlegenskaber uden at bruge specielt sofistikerede (dyre) materialer, og uden at båden på nogen måde bliver svær at håndtere.

Der er så meget reserve-stabilitet, at man trygt kan ligge og skære i bølgerne med 15-16 knob uden at være bange for at miste grebet. Og det kan let gøres single- eller doublehand, hvis det er det man vil. Det er en ret vanedannende måde at sejle kølbåd på!

Dertil, skal vi huske at der er tale om en fuldt kapabel turbåd, med 4 køjer, mulighed for at få toilet installeret, køleboks og primus mv. Og p.gr.a. sænkekølen, sejles der ind på under 1 meter vand for opankring.

Seascape27 er med en max bredde på 2,54 og lastet vægt ca 1700kg oplagt at traile.

Europa Tour i 2014

Værftet annoncerer her til vinter en mindre Europa Tour 2014, som sikkert vil inkludere flere af de nye, populære offshore shorthand sejladser, som Bergen-Florø t/r, Bohusracet på den svenske Vestkyst, Watski Skagerak fra Oslo, Gotland Rundt DH osv.

Og så selvfølgelig Sølvroret, og sæsonen kan sluttes af i Kroatien f.eks, hvor Oktober plejer at byde på mindst 20 grader og lækkert sejlervejr.. Hvorefter båden måske går i en container til Karibien?

Mulighederne er mange, og her er en båd som ruller det røde tæppe ud til eventyr, slutter Per Cederberg.

Den første danske Seascape27 er bestilt, og kommer på vandet forhåbentlig tids nok til Sjælland Rundt. Se mere på www.thinkseascape.com

Seascape 27 har masser af skrogstabilitet.

Der er nu solgt en Seascape 27 til Danmark.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader