Gå til hoved-indhold
Man skal være knivskarp på hvad man tilbyder en virksomhed af værdioverførsel, branding og events bl.a., siger Ole Egeblad. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Man skal være knivskarp på hvad man tilbyder en virksomhed af værdioverførsel, branding og events bl.a., siger Ole Egeblad.

Ekspertens fire råd: Sådan får du en sponsor

Ole Egeblad fra SponsorCom giver fire gode råd om hvordan sejlere får en sponsor. - Kold kanvas går fx ikke. Man skal kende en i firmaet, siger Egeblad.

Af Troels Lykke |

Ole Egeblads fire gode råd om at få en sponsor.

Produktet skal være i orden

Man skal være knivskarp på hvad man tilbyder en virksomhed, f.eks. branding, events, personaletræning, kommunikation, værdioverførsel,  m.v. Dernæst skal du sætte dig i kundens sted. Det nytter ikke at man sender samme ansøgning til mange firmaer, man skal kunne forstå virksomhedens behov.

Man skal aldrig sende det fulde sponsoroplæg til den potentielle sponsor, hvis man ønsker en sponsoraftale til sin klub eller båd, man skal sørge for, at få et personligt møde, så man kan forklare hvad man vil.

Det er alt for nemt at afvise en, hvis man bare sender et prospekt frem og hvis folk ikke vil mødes – så bliver der nok ikke en aftale.

Man skal holde det man lover

Får man et sponsorat skal man have en person, der har styr på de kommercielle relationer, så man plejer kunden.

Det er ikke nok at man er en dygtig sejler, der ved noget om hvordan man vinder, der skal uddelegeres til en person, der ved noget om hvordan man arbejder med sponsorer. Med andre ord, så er rollefordelingen vigtig.

Gode relationer er alt

Kold kanvas, hvor man ringer til en virksomhed for at sælge et sponsorat er meget svært. Man skal have en god indgang til virksomheden.

Sørg for at kende en i firmaet, der sidder så højt oppe i organisationen, som muligt.

Tal med direktøren for det hele, for der er rigtigt mange firmaer, som under finanskrisen, har fået skåret i budgetterne, men hvis direktionen er enige om, at et sponsorat er en god ide, så kommer pengene.

Held er desværre også en faktor

Man skal opsøge heldet og nogle gange lykkedes det. Får man en stor indflydelsesrig direktør med ud og sejle og er utroligt velforberedt, så er man nået langt.

Sådan var det også da vi fik SAPs CEO, Jim Hageman med ud at sejle. Var det ikke sket, var der måske aldrig indgået et sponsorat. Han gav ikke et tilsagn lige efter sejlturen.

Jeg forhandlede med SAP Global marketing i fem måneder, før aftalen var i hus, forklarer Ole Egeblad til BådNyt i en længere artikel, leveret af Troels Lykke, der arbejder sammen med BådNyt

Motor
content-loader
content-loader
content-loader