Gå til hoved-indhold
Udstyr
Der arbejde i øjeblikket på to Comfortina 35. Foto: comfortina.de

Svenske Comfortina produceres nu i Tyskland

Comfortinas produktionen er flyttet fra Sverige til Dehlers gamle værft. Det er mere rentabelt. Comfortinas designer døde i en bilulykke for 5 år siden, men Comfortina 35, 39 og 42 bygges stadig.

Af katrine bertelsen og troels lykke |

De velsejlende Comfortinaer bygges nu i Tyskland efter Comfortina har flyttet produktionen fra Arvika i Sverige til Tyskland.

Comfort Yachts adm. direktør Niels Töbke har, sammen med en mangeårig Comfortina-42-ejer, Kiel-iværksætteren Chris de la Motte, købt varemærket og rettighederne. Nu fortsætter produktionen i Tyskland.

Niels Töbke fortæller at produktion i Sverige ikke længere var rentabel. Comfort Yachts vil genstarte i de tidligere Dehler-haller og med en del af den gamle Dehler-arbejdsstyrke.

Comfortina 32 solgte godt i Danmark

- Især Comfortina 32eren har solgt godt i Danmark vi var mange engang og der var en klub, hvor hvor vi var til stævner i bl.a. Ballen, men jeg tror ikke Comfortina-klubben eksisterer mere, men 35eren som vi har, er også solgt godt i Danmark, tror vi er en 5-10 stykker, siger Niels Lykke Nielsen fra Kerteminde.

I dag produceres Comfortina 35, 39 og 42. Den seneste model er Comfortina 39 fra 2006, en båd også der blev tegnet af svenske Thomas Bern. Men det blev hans sidste båd.

Tragisk ulykke med designeren

- For Thoms Bern døde i en bilulykke for omkring fem år siden i Sverige, da en elg løb ud på vejen og da kørte han over i modsatte vejbane og blev ramt af en modkørende lastbil, i bilen var også Thoms Berns hustru og hans far, alle døde i ulykken. det var meget tragisk, siger Niels Lykke Nielsen.

Man kan se Comfortina 39eren på hal 16 i Düsseldorfs boot.de  i næste uge.

Tegning af en Comfortina 39.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader