Lorenzen om Big Boat-aflysning: Frivillighed er flygtig
En af de største kapsejlads succes'er, BBC i Kerteminde, stopper på grund af manglende kompetent frivillig ledelse. En trist men forudsigelig udvikling.
Frivillig arbejdskraft er fantastisk. Den er drevet af en passion og et ønske om at give noget tilbage til sin sport. Som frivillig er man en del af et miljø, en tæt knyttet enhed der står sammen om at skabe noget.
Men frivillighed er flygtig - der er altid den risiko, at en anden agenda kan flytte frivilligheden. Det kan være arbejdsgiveren der kalder, familien, uddannelsen eller simpelthen lysten til at prøve noget andet der "tvinger" en frivillig videre.
Simple motivations faktorer er ofte helt fraværende for frivillige, hvilket i sig selv demotiverer henover tid. Frivillige må ofte lægge ryg til helt urimelige kommentarer fra deltagere, omgivelser, journalister og andet godtfolk. Kun meget sjældent får de frivillige positive rygklap, der kan motivere dem til at fortsætte.
Som organisator må du arbejde med flere løsninger, der sikre at man kan gennemføre uanset en eller flere frivillige ildsjæle er tvunget til forlade eventen.
Arbejder man med 100% frivillig ledelse, må man sikre sig en bred gruppe, hvor kontinuitet, altså evnen til at klare sig igennem mange år er til stede. Ellers risikerer man, at man går "død" når bærende kræfter i organisationen forlader opgaven, som vi lige har set annonceret omkring BBC
Betaling, løser noget af problemet
En mulig løsning på problemet, er at skabe events hvor en lille del af organisationen er betalt, helt eller delvist. Som betalt "frivillig" er den primære opgave at skabe dokumenterbare rammer for frivilligheden, arbejdsbeskrivelser og planer som frivillige kan eksekvere på.
Vi har set det gennemført flere steder i landet med succes. De forskellige Match Race Centre har med succes forankret en mindre betalt organisation, og en stor frivillighed når vedligehold og events skal afvikles.
I Århus har man en betalt organisation i Sailing Aarhus, der hjælper med at tiltrække events og skabe økonomi til gennemførelse.
Men det er en alvorlig økonomisk belastning for klubber, der i mange sammenhænge må udføre kraftig daglig prioritering omkring ungdomsarbejde, materiel, kapsejladser og general vedligehold af bygninger.
Men alternativet til frivillighed når det drejer sig om at udvikle, fastholde og sikre kontinuitet til eksempelvis kapsejladser, er nok ikke tilstede. Der må en eller anden form for betaling til.
DS går forrest, når det handler om at betale frivillige
Når sejlernes store moder organisation går forrest med at betale sine frivillige ledere, sender de et mega signal, om at ildsjæle ud i foreningerne med rette kan stille krav om at blive frikøbt også.
Det rykker voldsomt ved hele den struktur vi har opbygget i Dansk Sejlsport, og klubberne må med rette spørge hvordan man løser dette fremover, hvor kommunerne næppe er villige til at betale mere til foreningerne, hvor sponsorater ikke hænger på træerne og hvor medlemskontigenten ihvertfald ikke må stige.
Emne til DS's Generalforsamling
Jeg må opfordre til at sejlsportens ledere får dette emne på agenda'en til den kommende generalforsamling. Det er et meget vigtigt område som vi i fælleskab skal forholde os til og forhåbentlig finde løsninger på.
Med sejlerhilsen, Morten