Gå til hoved-indhold
Middelhavets blå himmel og varme vand venter den ivrige tursejler. Foto: Mikkel SkovboTur
Middelhavets blå himmel og varme vand venter den ivrige tursejler. Foto: Mikkel Skovbo

Minbaad.dk giver dig guide til tursejlads på Middelhavet

Middelhavet ligger ikke mange breddegrader herfra og er et oplagt rejsemål for sejleren med hang til turkis vand og varmere himmelstrøg. Få minbaad.dks guide til tursejlads på Middelhavet.

Af Mikkel Skovbo |

"Drømmen om det nærmest blå hav, den varme vind, lyset, den mørke nat, de frugter som bonden aldrig ser, stedet hvor alting er anderledes, har altid været Middelhavet for os nordboere."

Som Troels Kløvedal beskrev det i sin græske logbog i 1982, så ligger længslen efter det varme Middelhav dybt i os nordeuropæere. Til dem, der går rundt med en lille middelhavssejler i maven, bringer minbaad.dk her en række tips til planlægningen af turen.

Find båden

Det kan være svært at få tid til at sejle sin egen skude halvvejs rundt om Europa og ind igennem Gibraltarstrædet, men heldigvis findes der andre muligheder. Det er nemt at leje en båd gennem de utallige charterselskaber i Middelhavet, hvis man har et duelighedsbevis og et VHF-certifikat under vesten. En af de største danske bådudlejere er Sunway Seatravel, der tilbyder sejlbåde fra Mallorca i vest til Tyrkiet i øst, både med og uden skipper. Hvis du er nybegynder, kan du også vælge en ’Learn to Sail’ ferie med det engelske charterselskab Activity Yachting, hvor man sejler sammen med andre mindre erfarne sejlere og en instruktør i farvandet ud for Kroatien.

Man kan også være heldig at finde en privat bådejer, der lejer sin båd ud, eksempelvis hos Foreningen Til Langturssejladsens Fremme (FTLF), der ofte har opslag på deres hjemmeside. Enlige matroser kan desuden finde skippere med ekstra køjepladser via FTLF’s gastebørs. Endelig er der også den mulighed, at man som bådejer bytter sin båd med en skipper fra Middelhavet på bådbytte-sitet SeeMySea.

Planlæg ruten og tidspunktet

Rutevalget og rejsetidspunktet bør være en afvejning af, hvad man gerne vil nå at opleve,  og hvad der er sikkert og realistisk besætningens erfaring taget i betragtning.

Vejrforholdene er noget af det vigtigste at planlægge efter, og i bogen ’Mediterranean Crusing’ af Rod Heikell får man et godt indblik i vejrliget i Middelhavets forskellige områder i sejlersæsonen fra marts til oktober. Som udgangspunkt er Middelhavet forholdsvist roligt i sommermånederne med tiltagende søbriser hen på eftermiddagen, men der findes undtagelser som eksempelvis Det Ægæiske Hav, hvor Meltemien blæser med frisk til hård vind i juli og august.

Det er derfor vigtigt at være informeret om de lokale vejrforhold, og her kan sejlersitet Noonsite hjælpe til. Noonsite beskriver ud over vejrforhold også alt fra seværdigheder til åbningstider og toldregler og er et godt redskab i den indledende planlægning.

Som inspiration til ruteplanlægningen kan det også være en hjælp at surfe rundt på sitet Sea-Seek. Her kan man via en kortfunktion få overblik over ankerpladser og marinaer i Middelhavet samt satellitbilleder og fotos fra stederne. På den måde kan man sidde hjemme foran computeren og planlægge ruten forbi de smukkeste bugte og de hyggeligste havne.

Ankerbugter som Cala Tramariglio på Sardinien kan findes på sea-seek.com. Foto: Mikkel Skovbo

Få papirerne i orden

Det varierer fra land til land, hvilke papirer, der er nødvendige, for at måtte sejle på Middelhavet. Det er en god ide at orientere sig i Rod Heikells ’Mediterranean Cruising’ eller på Noonsites landeinformation under ’documents’.

Som udgangspunkt kan en fritidssejler på en båd under 15 meter og under dansk flag sejle i hele Middelhavet uden at have et sejlerbevis. Er man på et udenlandsk fartøj gælder landets egne regler dog, og her det oftest nødvendigt, at skipperen kan præsentere et duelighedsbevis eller mere. Desuden skal man altid have skibets originale registreringspapirer, radiolicensen og forsikringspapirerne ved hånden, ligesom det ofte er påkrævet at mindst én om bord har et VHF-certifikat.

Nogle havnekontorer spørger også efter en besætningsliste og vil se pas for alle de ombordværende. Endelig er det værd at bemærke, at privat charter ikke er tilladt i alle middelhavslande, og at det kan være nødvendigt at vise et lånebevis, hvor skibets ejer har attesteret, at der er tale om et lån. Det er for eksempel relevant, hvis man er ude i et bådbytte.

Køb kort og havnelodser

Gode, opdaterede havnelodser er uundværlige i Middelhavet. I de fleste havne skal man lægge til med hækken til kajen og med et anker eller en bøje fortil, og det er kan være en lidt uvant havnemanøvre for den danske skipper. Derfor kan det være rart at vide nogenlunde, hvor man skal ligge i havnen på forhånd, og det kan man finde ud af ved at ringe til havnemesteren og bruge havnelodsens kort. Det er en god ide at ringe i forvejen under alle omstændigheder, da mange havne i Middelhavet er fyldte i højsommeren. Havnelodserne fra RCC Pilotage Foundation indeholder både billeder, kort, telefonnumre og ankerpladser og kan varmt anbefales.

Endelig skal man selvfølgelig også have søkortene med, og de kan købes fra enten Imray eller Weilbach. Både søkort og havnelodser kan ofte findes brugt på det engelske Amazon til en lidt billigere skilling.

Planlægningen undervejs på middelhavstogtet foregår ofte med havnelodsen ved hånden. Foto: Mikkel Skovbo

Skaf elektronisk navigationsudstyr

Elektronisk navigation kan ikke stå alene, og man bør altid holde sine kundskaber med pejlekompas og papirkort ved lige. Når det er sagt, er der ingen tvivl om, at elektronisk navigation også gør middelhavssejlturen mere komfortabel. Det giver simpelthen mere tid til at nyde ferien i stedet for at sidde bøjet over kortbordet. Et gratisprogram som OpenCPN kan downloades både til PC og Mac og indeholder alle de funktioner, man får brug for på langturen. De elektroniske S57 ENC eller C93-søkort skal købes ved siden af.

Man får også brug for en USB GPS til sin bærbare computer, der desuden skal oplades med et cigarstik over bådens 12 volts batteri.


Navigationsprogrammet OpenCPN bliver din gode ven i Middelhavets snævre passager. Foto: Mikkel Skovbo

Motor
content-loader
content-loader
content-loader