Opdateret: Verdenspremiere på ny dansk el-motor
Opdateret med video: Søndag kunne Rødvig havn byde på intet mindre end en dansk verdenspremiere. Jakob Rass Olsen fra Doyle Sails prøvesejlede en spritny el-motor i sin Karavel 10m.
Sejlsportspressen og andre interesserede var i weekenden i Rødvig havn for at overvære den første testsejlads med en ny el-motor. Og det gik over al forventning. Motoren snurrede lystigt og stille, det var primært skrueakslen der larmede.
Jakob Rass Olsen har længe ønsket sig en indenbordsmotor som erstatning for påhængsmotoren. Men da han hovedsagligt bruger sin Karavel 10m til kapsejlads var en traditionel dieselmotor ikke en mulighed.
- Det var vægten, der var det afgørende for mig, fortæller han til minbaad.dk. El-motoren var nem at installere, og så fylder den ikke ret meget. Motoren vejer ca. 22 kg, hertil kommer batterier.
Karsten Andersen der har konstrueret el-motoren ”E-torque” fortæller, at motoren faktisk er så kraftig, at de har måttet drosle den lidt ned, for at passe til Karavellen.
Lithiumbatterier
Batterierne er lige nu fire traditionelle blybatterier, men Jacob Rass Olsen har bestilt to nye lithiumbatterier på 30 ampere, der kun vejer 18 kg og koster ca. 8000 kr tilsammen. Med dem kan han sejle i ca. 2 timer med 4-5 knob, og det er nok, så længe han kun kapsejler.
- Til transportsejlads og tur tager jeg nogle ekstra blybatterier med, men man kan jo også investere i flere lithiumbattrier, hvor aktionsradiussen så bliver udvidet betragteligt, siger han.
Udviklingsarbejde tager tid
Det er Karsten Andersen fra Fåborg der er konstruktør af den nye el-motor, og han har flere kunder der står i kø for at få en el-motor.
Udviklingsarbejdet har stået på i et par år, og Karsten Andersen lægger ikke skjul på at han er glad for, at kunderne begynder at melde sig, for udviklingsarbejdet har ikke været billigt, siger han med et smil.
Du kan læse mere om E-Torque” el-motorerne på Carsten Andersens hjemmeside.
Jakob Rass Olsen (tv) og Karsten Andersen på den første prøvetur med el-motoren "E-torque".
Motor og batterier fylder og vejer ingenting i forhold til en dieselmotor.
Betjeningen af el-motoren er magen til de traditionelle, men når den står i neutral tror man at den er slukket.