Gå til hoved-indhold
Test

Minbaad.dk tester svensk FOILtwister med 25 knob

Med kun en 50 hk motor svævede vi over bølgerne under Nordisk Bådtest i Son, tæt på Oslo. Foils under FOILtwister sparer en for over 60 procent benzin.

Af Troels Lykke, Son, Norge |

De nordiske bådjournalister her i Son, tæt på Oslo, fik sig noget af et chok i går, da de så FOILtwister svævende hen over bølgerne, som en International Moth eller i America's Cup, hvor foils er hot, hot på AC 72erne.

Minbaad.dk, der nu afløser Bådmagasinet som dansk medie til Nordisk Bådtest af 30 mindre motorbåde, fik en tur med FOILtwisters Bjørn Ljungdahl, der er uddannet ingeniør.

Ved omkring 17 knob begyndte FOILtwister at hæve sig over bølgerne. Det blev helt plan sejlads, men alu-båden til 520.000 svenske kroner med en 50 hk Hondamotor, rystede dog alligevel lidt.

Trak i snor og lettede helt

En snor sku der trækkes i, for at få foilen helt ned i vandet og båden op og svæve, forklarede opfinderen, der kom frem med båden for et år siden. Ikke en eneste har købt den svenske, alternative båd.

Når der er over en meter bølger får FOILtwister problemer med at svæve, forklarede Bjørn Ljungdal.

Jeg fik lov til at styre båden og det lykkedes mig da hurtigt at få båden ned på vandet, da jeg lavede alt for store sving, hvilket betød at FOILtwister krængede for meget.

Svingene er i store buer og man skal huske at gasse op ellers ryger båden ned i vandet.

- Det er præcist som på en flyvemaskine, fortalte Bjørn Ljungdahl, der har planer om at bygge en 12 personers transportbåd med foils.

Det er Alexander Sahlin som har opfundet FOILtwisters stabilisering. Han er teknik ansvarlig og har tidligere opfundet Trampofoil.

Ingen solgte - sejlerne er for konservative

Sejlerne har endnu ikke købt en Foiltwister.

-Sejlerne er konservative, de skal lige vænne sig til båden, men vi regner med at lystfiskere vil købe den, for båden er meget stabil, når den ligger stille. Man kan også bruge den til transport da den sejler langt og billigt. På en tank (på 25 liter, red.) kan man sejle 55 sømil. Faktisk sparer man over 60 procent i benzin ved at sejle på foils, da den kun bruger 0,3 liter benzin på en sømil, forklarer Bjørn Ljungdal om Foiltwister, der let trailes efter en bil.

Selvom alu er 15-20 procent dyrere at bygge i, så har man alligevel valgt at bygge den i det materiale, da Elektrofoil AB ved Stocholm, dermed sparede at lave en form at bygge båden over, når den skulle støbes i glasfiber. Den svenske producent har nu planer om at bygge en tolv personers taxibåd med foils.

 

Der er også en foil under motoren. Man må ikke gå tilbage i båden, fik vi ordre på, da vi filmede den svenske specialitet. Foto: Troels Lykke

Båden er skabt til to personer. Den kan bruges til at fiske fra eller bare som transportbåd, når man skal på arbejde i skærgården. Den kom frem i 2012, men ingen har købt en. Foto: Troels Lykke

Motor
content-loader
content-loader
content-loader