Gå til hoved-indhold
Holdet står her på First 40.7, hvor rorsmanden til venstre er Kim Haugaard, der vandt BådNyts Sølvroret i år.Kapsejlads
Holdet står her på First 40.7, hvor rorsmanden til venstre er Kim Haugaard, der vandt BådNyts Sølvroret i år.

Dyrlægen og co. sejler over Atlanten med 300 liter vand

Kalkulen er 2,5 liter per mand per dag. Det vil sige 20 gange 1,5 liter. Vandet er stuvet dybt og agter og fylder godt, lyder det fra Kerteminde-holdet, der 24. november starter i ARC-sejladsen.

Af Troels Lykke |

Vi er i de sidste forberedelser før - som foregår med stort fokus på sikkerhed. Vi skal jo gennem en omfattende sikkerhedskontrol. som vi har klaret fint, sådan skriver Nic Thielsen, der gaster for dyrlægen René Ipsen, få dage før holdet forlader Gran Canaria for at sejle mod Caribien i ARC-sejladsen.

Så er der selvfølgelig båden som skal gøres klar til 18 -20 dages sejlads. Man er nødt til at tænke i slid hele tiden, hvordan man undgår at tovværk og sejl bliver skamfilet. Så sallinger, skødepunkter mv. Skal polstres godt.

Riggen er helt essentiel - vi kommer ikke til Caribbien med motor, og mister man riggen er det surt. Så Vi går alt igennem meget nøje, og sikrer de svage punkter med tape og nye splitter, fortæller Nic Thielesen videre til minbaad.dk.

Båd på land

I dag har vi haft båden på land til rengøring i bunden, og på S-drevet. Den har ligget i vandet i over to måneder, så der er godt med slim og rurer. Det tager fart, så det skal af.

Der skal også være noget at leve af, og især vand. Det har vi nu fyldt på i plasticdunke - vi er ikke helt sikre på vandkvaliteten på broerne, så selvom vi har 2 x150 liter vandtanke, så tager vi med til drikkevand.

Kalkulen er 2,5 liter/mand/ dag(20) x 1,5. Så ialt blev det 300 liter. Det er stuvet dybt og agter så det ligger bedst muligt. Det fylder godt! Alt andet mad skal organiseres den uge vi kommer ind i nu. Der er hængt net op til frugt og grøntsager, og vi har masser af dåsemad og pasta ned hjemmefra.

Ruten 

Sejladsen kører fra  Las Palmas og sydpå mod Cap Verde øerne, for at fange passaten. Den kommer der hvor smørret smelter, siger man. Det er en taktisk udfordring af stor betydning - hvor direkte tør man gå.

Den beslutning kan ikke lige gøres om, så vi følger allerede vejret omhyggeligt. Lige nu ligner det en meget sydlig rute, men det kan ændre sig. Sidste år var hurtigste båd den der tog den nordligste rute - interessant!

Motor
content-loader
content-loader
content-loader