Gå til hoved-indhold
De første både blev solgt for ca. 100.000 kr. uden motor og sejl. Foto. molich-x-meterUdstyr
De første både blev solgt for ca. 100.000 kr. uden motor og sejl. Foto. molich-x-meter

Molich X-Meter: 40 års jubilæum

Molich X-Meter kan i år kan fejre 40 års jubilæum - i hvert fald hvad angår tegningerne. Den første båd deltog i Sjælland Rundt i 1974.

Af katrine bertelsen |

Jan Ebert, initiativtager til Molich X-meter skriver:

Her i januar er det 40 år siden, Poul Molich afsluttede og signerede tegningerne til Molich X-Meter. Det var i de glade dage, da inflationen rullede af sted,  og det gjaldt om at købe, for i morgen var prisen steget.

De første både blev solgt for lige over 100.000 kr. uden motor og sejl, men hurtigt steg prisen, og i dag er det en båd til omkring 1.000.000 kr. i nypris.

Oprindelig var det ikke meningen, at Poul Molich skulle bygge båden på sit, dengang store, lystbådeværft i Hundested. Tegningerne var bestilt af journalist Jan Ebert, Roskilde, der sammen med smedemester Peter Holm fra samme by ville sætte en produktion i gang.

Molich ville bygge selv

Poul Molich blev imidlertid glad for tegningerne og tilbød selv at bygge 10-Meteren, men fik i første omgang et nej. Da han så tilbød de to Roskilde-sejlere, at de kunne få deres både ekstra billigt hvis han måtte bygge, kom en aftale i stand. Her var prisen under de 100.000, og det var først de følgende kunder, som kom på den anden side af beløbet.

Sjælland Rundt uden motor

Planen var at deltage med de to første både i Sjælland Rundt 1973, men det kunne trods alt ikke lade sig gøre. Det var også kun med nød og næppe, at Peter Holms båd som den første blev færdig til sejladsen året efter. Den måtte slæbes fra Hundested til Helsingør efter en stor motorbåd, og da starten på Sjælland Rundt gik, blev der sat sejl for førte gang. Resultatet var derefter, men senere blev Molich 10-Meter den bådtype, som har sat flest omsejlingsrekorder på de store distancesejladser.

Ylva også 40 år

Fra starten lå Molich X-Meteren i hård konkurrence med Steen Kjølhedes Ylva. Også denne båd har 40 års jubilæum i år, idet den første båd i træ – bygget helt efter reglerne for 30 kvm skærgårdskrydsere – blev søsat 1973. Først fra 1976 var Ylvaen i produktion som glasfiberbåd. Der er siden bygget lidt over 100 af dem, mens X-Meteren – som fra starten var en noget dyrere båd – er bygget i lidt over 50 eksemplarer.

På Molich-Klubbens hjemmeside www.molich-x-meter.dk kan man læse en fyldig beskrivelse af bådens historie, både som kapsejler og på tursejladser til så fjerne mål som Vestindien, Azorerne, Færøerne og Island. Der er også en underholdende beskrivelse af kampen mod uret, da den første båd blev søsat og skulle nå frem til Sjælland Rundt 1974.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader