Gå til hoved-indhold
Bianca 27 på bådmuseet på Tåsinge. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Bianca27.netKort Nyt
Bianca 27 på bådmuseet på Tåsinge. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Bianca27.net

Glasfiber-revolution er tema på bådmuseum

I 1960'erne revolutioneredes dansk bådebyggeri, da byggematerialet for alvor skiftede fra træ til glasfiber. Det er temaet for årets særudstilling på Danmarks Museum for Lystsejlads

Af Troels Lykke |

Dette  historiske vendepunkt om glasfibererens indtræden i dansk bådebyggeri kan man nu se på Valdemars Slot på Tåsinge ved Svendborg.

I udstillingen indgår to unikke fartøjer, der hver for sig og i betydeligt omfang har spillet en rolle i denne revolution. Det ene fartøj er verdens eneste Bianca 27 af træ. Båden med byggenummeret 00 blev i 1965 udført i Langelandsbanens tidligere remise som en såkaldt plug.

Formålet var efterfølgende at foretage en afstøbning for udførelse af en form til masseproduktion i glasfiber, fortæller Søren Stidsholt Nielsen

Takket være indsats fra Bianca 27-sejlernes internationale Bianca27.net lykkedes det for to år siden at sikre det unikke fartøj til Danmarks Museum for Lystsejlads. Det er planen på sigt at renovere båden og at lade den indgå i museets permanente samling.

Museets andet glasfiber-historiske fartøj er en Nordisk Folkebåd, FD-541 "Tibbe".

Den er bygget af træ og blev i 1975 udsøgt som et særlig unikt eksemplar til fremstilling af en glasfiber-støbeform til Nordisk Folkebåd. Ligesom Bianca 27'eren regnes den for moderen til alle senere eksemplarer i glasfiber. "Tibbe" blev skænket til museet for to år siden.

Danmarks Museum for Lystsejlads har åbent sommeren igennem fra kl. 10-17. Se også www.lystsejlads.dk og www.Bianca27.net

Motor
content-loader
content-loader
content-loader