Gå til hoved-indhold
Udstyr
Seascape 18 på Gardasøen. Foto: Per Cederberg
Udstyr
Foto: Neja Zupancic
Udstyr
Foto: Francois Coutant
Udstyr
Foto: Ana Lukanc

Seascape 18 er nu godkendt efter DH er ændret

Seascape 18 har nu endelig fået godkendelsen til DH fra Teknisk Udvalg i Sejlunionen efter man ser bort fra stabilitetskravet. Og det kan også komme andre sportsbåde tilgode

Af katrine bertelsen |

Seascape 18 har ventet længe på det endelige blå stempel. 

Nu har Teknisk udvalg under Dansk Sejlunion modificeret DH-reglen, så der ses bort fra stabilitetskravet, og båden kan måles ind til Dansk Handicap (DH).

Pierre Baad Jensen er formand for Seascape 18 klassen i Danmark.

- Det betyder meget for klassen, og vi var da også overraskede over, at den ikke kunne måles ind til DH. Men vi fik endelig svar fra Teknisk Udvalg for nylig, og det er vi meget glade for, siger han.

Den danske agent for Seascape 18, Per Cederberg, er også glad.

- Seascape 18 var fra starten CE-mærket og følger også ISAFs offshore regulativer. Det betød, at vi kunne stille op til Offshore mesterskaber i Tyskland – f.eks. Kielerugen – men ikke sejle DH, fortæller Per Cederberg.

- Det er jo nogle gamle regler - tilbage fra 70’erne – men det er positivt, at Teknisk Udvalg har ændret dem. Nye tider nye skikke. Det er de danske sportsbåde generelt, der skal være glade, siger han.

Gråzonen mellem jolle og kølbåd

Gunnar Juul-Nyholm fra Dansk Sejlunions Tekniske Udvalg forklarer om processen:

- DH reglerne tilsiger, at en båd der krænger til vandret, skal kunne rette sig op af sig selv. Men i gråzonen mellem jolle og kølbåd, har vi indset at det er en besværlig måde at gøre det på.

DH ændret

Sikkerheden for en båd går på stabiliteten, og det var/er en del af DH. Den tekst er der mange som mener er ekskluderende, derfor har Teknisk Udvalg kigget på den, og i den nye DH regeltekst (2013) vil man gå fra at sige ”SKAL være opfyldt” til ”BØR være opfyldt”.

Kapsejladsreglerne bestemmer

- Man må erkende at kapsejladsreglerne siger, at det er skippers ansvar om det er forsvarligt at kapsejle. Det medfører, at ansvaret for stabiliteten bliver der taget højde for i kapsejladsreglerne, siger Gunnar Juul-Nyholm

Han erkender, at det er et stort skift.

- Men det har ikke været aktuelt før nu, siger han. Sportsbådene er hybrider, og det var nok på tide, at vi gjorde op med traditionerne.

Du kan læse og se mere om Seascape 18 på klassens facebook-profil og hos den danske agent Per Cederberg.

Du finder DH reglens tekst vedr. stabilitetsvurdering/krav her

Seascape 18

Længde: 5,55 meter
Bredde: 2,37 meter
Mastehøjde(over dæk): 7,4 meter
Storsejl: 14,5 m2
Fok: 8,5 m2
Spinnakker: 32 m2
Vægt (fuldt rigget): 470 kg


Per Cederberg, tv., og Pierre Baad Jensen kan nu sejle efter DH-reglen. Her ses de i Fredericia i fredags. Foto: Troels Lykke

Motor
content-loader
content-loader
content-loader