Gå til hoved-indhold
J/70 ses lige nu på hanseboot i Hamborg. Båden koster over 300.000 kroner, har klubberne råd til sådan en? Det må klubberne svare på før DS blot vælger enevældigt. Foto: Troels LykkeSejlklubber
J/70 ses lige nu på hanseboot i Hamborg. Båden koster over 300.000 kroner, har klubberne råd til sådan en? Det må klubberne svare på før DS blot vælger enevældigt. Foto: Troels Lykke

Sportsbåde-sagen: Lytter Dansk Sejlunion til klubberne?

Har DS allerede valgt den dyre J/70er til sportsbåd, som klubberne måske får tilskud til? Nu viser det sig at kun J/70 er blevet testet af 12 sejlklubber, oplyser DS.

Af Troels Lykke & Katrine Bertelsen |

I aften holder Dansk Sejlunion bestyrelsesmøde. På dagsordenen er blandt andet sagen om sportsbådene, som indtil videre har været meget meget længe undervejs.

Vi var mange der troede at NU skete der noget,  da DS' generalsekretær Mads Kolte-Olsen sidste år fremlagde Puls og Vand i Håret for sejlere, hvor sejlsporten nu ikke kun var for det piberygende segment, men også hvor unge sejlere fra 15 til 40 år skulle blive tiltrukket af sejlsporten.

Fuld fart på lobbyisterne

Her på minbaad.dk har vi flere gange fået meget uldne svar fra Dansk Sejlunion i sagen om sportsbådene, og en ny sejlsportsliga, hvor bl.a. klasserne fra J/80 og CB66 har været aktive for at netop deres bådklasse kunne komme i betragtning.

Noget der kunne booste netop deres klasse, og det var da heller ikke en tilfældighed, går vi ud fra, at Mads Kolte-Olsen, var inviteret af CB66 klassen til sejlads ud for Tuborg Havn. Det hedder lobbyisme.

Den tyske forhandler af J/70 har også stillet sin båd til rådighed i Hellerup, hvor dygtige sejlere som Sten Mohr og Frank Berg har sejlet og rost båden, der er med kulfibermast, der absolut ikke skal tabes af en junior i en klub, for så knækker den let, som det skete under journalisters bådtest fornylig.

Sejlklubber inviteret til J/70 test - uden andre bådtyper

Minbaad.dk har i dag fået at vide fra DS, at 25 sejlklubber fra tre kredse var inviteret til test af J/70 og 12 sejlklubber tog i mod tilbuddet, men ingen andre både var med til testen, hvilket er et kæmpe svigt overfor sejlklubberne.

Fx den tyske B/one fra Bavaria, der er noget billigere og har Farr Yacht Design og er ultra moderne og billig. Den er også kørt i stilling fra Floor Marine, der har været ude i klubberne og har været aktive med indlæg på bl.a. minbaad.dk om bådens fortræffeligheder.

Men DS har ikke testet den, ej heller klubberne. Det er altså til dumpekarakter, Hans Natorp og Mads Kolte-Olsen.

Brug de klasser, der allerede er

Man kunne også have taget afsæt i de eksisterende klasser, hvoraf J/80, Melges 24 og CB66 allerede har markedsandelene, i stedet for at skulle banke en helt ny klasse op.

En klasse der vel og mærke skal favne fra de 16-17 årige til de 40-årige, og fra ny sejler til rutineret.

En svær øvelse, der da også har fået knubbede ord med på vejen fra dygtige etablerede sportsbådssejlere, der har svært ved at se, at een eneste båd kan dække hele spekteret, fra skolebåd til kapsejler.

Lyt til klubberne

Vores pointe her på minbaad.dk er at sejlklubberne skal høres reelt. Sagen er for vigtig til at DS konsulent Peter Wolsing og folk i DS skal tage beslutningen om en bådtype, som kun velstillede Øresunds-og Aarhussejlere finder cool.

Det må være som når BådNyt er til Boat of the Year, hvor alle både kan testes af journalister, det samme skal sejlklubberne have mulighed for.

Lige nu ligner det en lukket process, hvor beslutningen om en bådtype ALLEREDE  er truffet, men er det tilfældet risikerer DS, at (fattigere) sejlklubber slet ikke er med på vognen og så er det bare DS, der laver københavneri.

Med den pris som en J/70 eller en lignende nyere sportsbåd koster, er det tvivlsomt om andre end netop de velhavende klubber i København- og Aarhus-området kan være med.

Alle klubber var, så vidt vides, indbudt til at deltage i processen, men hvor mange der reelt deltog, eller kan se det som et tilbud til netop deres klub står hen i det uvisse.

Dansk Sejlunion skal have alle med, for at det kan have nogen som helst indflydelse på sejlermiljøet i Danmark. Spørgsmålet er, om de har favnet bredt nok.

Mødet i aften vil udløse spændingen, og det bliver spændende at se, om DS kan favne bredt, eller nøjes med at plukke de lavest hængende frugter.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader