Gå til hoved-indhold
Team Alvimedica blev ved Team Westas indtil besætningen blev undsat ved daggry søndag morgen. Foto: Amory Ross/Team Alvimedica/Volvo Ocean RaceKapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Vestas ramte koralrev med 19 knob - Vestas-skipper udtaler sig nu

Nedslået skipper Chris Nicholson fortæller om forliset, hvor båden mirakuløst overlevede at ramme revet med 19 knob og uden at nogle af de ni sejlere kom nævneværdigt til skade.

Af katrine bertelsen og Troels Lykke |

Chris Nicholson, 45, fortæller at Vestas-båden sejlede på grund med 19 knob lige ind på koralrevet, hvorfor det skete og hvordan det skete, holder han stadig helt tæt på kroppen.

En forsikringssag omkring båden til 35 mio. kroner og søforhør er den sandsynlige årsag til han holder tæt. For det man siger nu kan blive brugt mod en senere.

Og båden kan desværre let være fortid, hvis bølger får lov at banke yderligere til båden, så skrogets kulfiber delaminerers mere.

I forvejen er Nicholson chokeret over, at den 20 meter lange båd holdte til det gigantiske 19 knobs crash på revet, der ikke ligefrem er blød sandbund, men hårdt koralrev.

Han fortæller videre til Volvo Ocean Race-siden at der blev praktiseret 15-20 øvelser på båden, der handlede om at forlade den.

Han ville gerne blive om bord, som en skipper helst gør, men store bølger der ramte båden gjorde, at mandskabet ikke havde anden mulighed, end at forlade skibet, underforstået at mandskabet kan have været i fare.

Kunne vade i land

Da båden var helt inde i knædybt vand, kunne holdets ni personer vade i land på revet indtil en coastguard RIB tog dem til øen Íle du Sud.

- Vi lavede en fejl som ledte til det der skete sidste nat, forklarer han og fortæller at han er imponeret over hvordan hans mandskab, herunder Sehested og Wibroe tacklede situationen.

- Det gør mig så stolt, siger han.

Nu planlægger han med landholdets chef, Neil Cox, at se om man kan redde båden. Neil Cox er ankommet til Mauritius og er ved at undersøge hvordan båden kan reddes.

- Vi har en ret unik gruppe af personer, som kan gøre et så godt forsøg som muligt (for at redde båden, red.), siger Chris Nicholson.

Vestas i Danmark følger med på sidelinjen

– Da vi blev underrettet om hændelsen, har sikkerheden for besætningen været den første og eneste prioritet. Vestas VOR hold forblev i konstant kontakt med Race Kontrol på Volvo Ocean Race i Alicante, Spanien og med familierne til de besætningsmedlemmer, siger Morten Albæk, Vestas Chief Marketing Officer.

Begge ror blev ødelagt i ulykken, og der er skader på agterstavnen, som blev slået hårdt af bølgerne. Et hold ledet af Vestas shore crew er nu på vej til Mauritius for yderligere at vurdere skaderne på båden.

– Den grundlæggende årsag til ulykken er nu under efterforskning. På dette tidspunkt kan vi ikke kommentere konsekvenserne for Team Vestas Wind fortsatte deltagelse i Volvo Ocean Race, men vi håber selvfølgelig at blive i løbet. Vi vil dele flere oplysninger, efterhånden som de kommer, slutter Morten Albæk i en pressemeddelelse, kl. 16:30, d. 30. november.

Ved et-tiden i nat kom et interview med skipper på Team Vestas Wind, Chris Nicholson, der fortæller om natten og chancerne for at fortsætte. Den danske bådebygger Jørgen Jensen, som vi har talt med er meget lidt optimistisk omkring en redning. - Det ligner en totalskade, selv masten har taget stor skade da båden rammer revet. Den er også færdig, siger han til minbaad.dk

Vestas-båden sejlede direkte på revet, som det her ses.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader