Gå til hoved-indhold
Christian Kamp, Rasmus Køstner og Brad Farrand udfor Tuborg Havn forleden. Foto: M32cup.comKapsejlads
Christian Kamp, Rasmus Køstner og Brad Farrand udfor Tuborg Havn forleden. Foto: M32cup.com
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Køstner: M32 Cup var god træning før Istanbul-stævne

De svenske hold var imponeret over Gram-Hansen, Køstner, Kamp og Farrand, der havde næstbedste serie i lørdags ud for Tuborg Havn. Interview med Rasmus Køstner.

Af Troels Lykke |

Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstner fra Aarhus kæmper for at blive bedre i den verdensomspændende Extreme Sailing Series, der senere i år slutter i Sydney.

Men først skal holdet i den næste måneds tid sejle i Istanbul og i Nice. De kæmper for atter at komme på podiet i serien med deres SAP Extreme Sailing Team.

Noget det gjorde sidste år, men i år har resultaterne udeblevet, endda i et år, hvor holdet skal forlænge en tocifret millionkontrakt. Sejlerne ønsker ikke at tale om forlængelsen, andet at de oplyser at der er en proces i gang.

For at blive bedre og gøre sig endnu mere attraktive på det professionelle sejlermarked, har de deltaget i M32 Cup-serien, der foregår i de største danske byer i Norge og Sverige, efter en svensk mangemillionær har smidt penge ind i den meget tjekkede serie, hvor der er  speak på land, storskærm og sejlads tæt på land. 

Og denne gang var serien kommet til Tuborg Havn i Hellerup, hvor vi mødte sejlerne, der nu stillede op med en ny sponsor, Trifork, som for tre år siden hjalp de to tidligere America's Cup-sejlere Jes Gram-Hansen og Rasmus Køstner i gang med at købe en Extreme 40.

I Hellerup tog danskerne en respektfuld fjerdeplads i M32 Cuppen, og deres indlæringskurve var temmelig stejl, for på den fjerde dag var de næstbedste båd blandt de seks hold,  der havde en del OL-vindere fra Sverige med.

Christian Kamp kan se situationer før de sker

Ny hos Aarhus-sejlerne er America's Cup-sejleren Christian Kamp, og selvom han sejler for Artemis i San Francisco, så skal sejleren fra Horsens sejle på SAP-holdet.

- Christian er en utrolig dygtig sejler, vi har sejlet med ham før i mange år. Han er dygtig fordi han ofte ser situationer før de opstår. Og det er vigtigt, når mange hurtige både sejler på et lille områder, forklarer 36-årige Rasmus Køstner, der vil overveje at sejle M32 Cup næste år.

- Hvis vi får midlerne til det vil vi overveje at lease eller købe en M32er (der koster 1,2 mio. kroner, red.). Vi synes det var godt at sejle i Danmark igen. Vi fik en masse træning, bådene og banerne minder meget dem vi bruger i Extreme Sailing Series. Bådene er utroligt fysiske at sejle og med mindre udveksling på tingene, end på en Extreme 40. Der skal hives mange meter, siger han. Og da vi så holdet kæmpe ud for Tuborg Havn var der også store smil at se på holdet, der viste at de har potentialet til at rykke helt op i M32 Cuppen.

- Men vi skulle lige lære båden at kende, om hvordan man vender båden uden den går i stå, da der kun er et storsejl på, når vi krydser, og vi skulle lære om hvor hurtigt M32eren accelerer og dermed hvordan den skal times i starterne og meget andet. Men de andre hold var imponeret over hvor hurtigt vi forbedrede vores performance. For os var stævnet kun træning. Vi havde ikke et sportsligt mål, forklarer Rasmus Køstner, der med holdet tog et par tyvstarter på de små baner, der kun tog tolv minutter at sejle.

Gram-Hansen, Kamp, Køstner og Farrand i Tuborg Havn, holdet er brændt varm på M32 Cuppen.  Foto: Troels Lykke

M32eren er meget fysisk at sejle.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader