Stefan Myralf: Volvo-sejlerne drømmer om store bøffer og fadøl
Stefan Myralf, der sejlede med Ericsson for seks år siden i sejladsen, synes langt bedre om jordomsejlingen efter der bruges ens VO 65ere. - Jeg tjekker stilling flere gange om dagen, siger han.
Stefan Myralf var gast sammen med Jens Dolmer på Ericsson-båden i en periode, hvor han bl.a. sejlede med fra Alicante til Cape Town.
Hellerup-sejleren ved derfor hvad det vil sige at sejle i mange uger hjemmefra.
Lige nu har de forreste både kun omkring halvandet døgn før de er i havn i Cape Town, viser stillingen i Volvo Ocean Race
Nu har sejlerne på de syv både været på vandet i snart 24 dage, siden de startede i Alicante.
- Nu sidder mange og tænker på at de snart skal ind og have en stor rød bøf og en kæmpe fadøl og at man skal ligge i en seng der ikke bevæger sig og sidde på et toilet der ikke bevæger sig, siger Stefan Myralf til minbaad.dk.
Han følger langt mere med i sejladsen end for tre år siden.
- Jeg tjekker stillingen flere gange om dagen, sådan var det ikke sidst. Det var det helt rigtige for sejladsen at man fik one design-både, konkurrencen er blevet tættere, bådene har jo visuel kontakt. De har ligget tæt hele vejen og på vej ud gennem Gibraltar, var det pigerne der førte og det var deres sejr. Men jeg har ikke forventet at de skulle være fremme i sejladsen. Men generelt kan man sige at det er blevet hårdere at sejle fordi bådene ligger så ens, det er fire timers arbejde og fire timers hvile og navigatør og skipper bestemmer det hele og det må da have været mærkeligt for Vestas at sejle mod vest mod Brasilien, når de skulle øst mod Cape Town, men det var jo for at finde et lavtryk, siger Stefan Myralf.
Er du overrasket over at Abu-Dhabi ser ud til at vinde?
- Nej, jeg havde regnet med Abu-Dhabi, Brunel og Mapfre, men Mapfre skuffer og DongFeng overrasker og klarer sig godt trods skader på båden, med en blog der var røget op tilbage i båden.
Sådan tackler man bølgerne hos Abu Dhabi, så saltvandet ikke generer i ansigtet.