Gå til hoved-indhold
Tur
Hold da op hvor blev jeg træt, efter dagens sejlads. Foto: Erik Venøbo
Tur
Erik prøver at holde varmen. Foto: Katrine Bertelsen

Grå dag fra Odden til Gilleleje i ny båd

I dag er vi fremme i Gilleleje, efter en omvej forbi Nordsøen, fiskeriets fremtid og Fiskeriinspektionen. Dagen har budt på vind og sygt gråvejr, og Irma var lukket da vi nåede Gilleleje. Øv.

Af katrine bertelsen |

Lørdag d. 8. November

Lørdagens sejlads blev sejlet på en noget grå dag, dog uden regn og med meget skiftende vindstyrke. Vi startede ud i fin stil – tidligt! Og fik strammet riggen op. Jeg stod på fordækket, klar til det hele, mens Erik pointerede, hvor vigtigt det var at vi kom af sted i god tid! Den plan holdt kun indtil skipperen på fiskerbåden, vi lå uden på, kom og ville høre, hvad vi var for nogen.

Hold da kæft, hvor er de kloge!

Det tog ca. 10 sek. så var letmatrosen indviklet i en samtale om dansk fiskeris fortid, nutid og fremtid, og gode gamle dage på Nordsøen… Det gik der en times tid med. Det var lidt rart, til en afveksling, at høre andre fortælle om de gode dage, hvor fiskeri var et eventyr for unge, friske mænd.

Langt om længe var de nået til fiskerikvoternes begrænsninger, og fået sat fiskeri-inspektionen på plads, og lagt en handlingsplan for fiskeriets fremtid. De lød meget kloge! Jeg stod stadig klar på fordækket, og ville naturligvis ikke afbryde så en vigtig en samtale! Men langt om længe var emnet uddebatteret, og vi kom endelig af sted.

Letmatrosen har fjernet sjæklen i forliget og hevet forsejlet helt til tops, så der er frit udsyn under genuaen, og den ikke slæber på søgelænderet. Skibsrederen medgiver, at det er klar forbedring, at kunne se ud under forsejlet! Topvantene er blevet strammet op, og det gav en klart bedre båd at sejle i, også fordi det blæste 8-9 m/sek da vi endelig sled os fri af Odden havn.

Plads til forbedringer

I bund og grund er Mary Ann en god båd, men der er mange småting, der skal forbedres og skal udskiftes. Mange klemmer, blokke og frølår sidder uhensigtsmæssigt, og en del er direkte forkert sat på eller virker dårligt. Rebesystemet er meget omstændeligt, det skal helt klart laves om til noget, der er enkelt, hurtigt og effektivt.

Eriks egen båd, Lipstick, er nemlig rigget superenkelt og alt løber let, så der er plads til forbedringer på Mary Ann. Det meste er i småtingsafdelingen, men huskesedlen bliver længere og længere, fra ny kickingstrap til kortplotter.

Kortplotter med touchskærm

Jeg er svært forelsket i Lipsticks kortplotter med touchskærm. Den uge jeg tidligere på året sejlede med Erik i Lipstick, fik jeg prøvet hele fire forskellige kortplottere, da Eriks båd er yderst velforsynet med elektronik. Af de fire plottere på Lipstick var touchskærmen den bedste – ikke at den var mere nøjagtig end de andre – men var nem at betjene og hurtig at lære at kende.

Den er også Eriks favorit på singlehandsejladser, da den er den, der bruger mindst strøm, og også er den nyeste. Her om bord er der ingen kortplotter, og gps’en er fra Ruder konges tid, og displayet er ved at forsvinde!

En bajer i Gilleleje

Ved 16.30-tiden anløb vi Gilleleje, hvor der til en afveksling var god plads. Irma var lukket for i dag, så vi måtte tage til takke med Aldi. Erik har boet i Gilleleje for maaange år siden, og ville ha’ en bajer på den lokale slyngelstue. Skuffelse, den var lukket for et år siden, men vi fandt et andet, hvor vi stort set var de eneste gæster. Servitricen mente, at de alle sammen lå hjemme med ondt i hovedet efter J-dag i går.

Jeg forsøgte mig en par enkelte stød ved billardet, men enten var jeg for træt eller ude af øvelse, det gik bare slet ikke. Vi var begge temmelig trætte, for dagen har været lang og kold. Så vi fik en lur før aftensmaden, og letmatrosen tog opvasken!

I morgen skal vi tjekke Gilleleje havn ud, og se om genopbygningen er overstået, før vi går ned i Øresund. Vores havn søndag kender vi ikke endnu, da vi nok kommer lidt sent af sted. Det er nemlig min fødselsdag, og der er bacon og æg til morgenmad!

Motor
content-loader
content-loader
content-loader