Formanden Natorp vil sejle langt og har gjort det 3.500 sømil med nødrig
Aldrig har Dansk Sejlunion haft en mere synlig og betalt formand. Vi tegner et portræt af Hans Natorp, der har sejler-CVet i orden med tidligere OL-kampagne i 470er og Stillehavstur i 62 fods båd.
I år har Hans Natorp solgt sin Folkebåd, han købte i 1994. Den har han sejlet mange ture med udfra Dragør, sammen med hustruen Lone Natorp. Hun er også temmelig dygtig til at sejle. Hun var som sin mand, også aktiv OL-sejler fra 1983 til 1991.
Hun nåede også at sejle sammen med Hans Natorp som gast. Noget Dansk Sejlunions formand også var for sin lillebror, Paul, da de deltog ved OL i Seoul i 1988 i 470-jolle, dog uden at få medaljer.
- Det var en fantastisk spændende tid at sejle 470er. Det var en intensiv uddannelse at have styr på et stort projekt, siger Hans Natorp, der tidligere var blandt landets bedste i Flipper-jollen. Ham og broderen nåede at vinde DM i 470-jolle, blandt andet.
- Havde jeg sejlet OL i dag havde jeg valgt 49eren, siger han og kigger ned på 49erne, der står i slæbestedet i Santander.
3.500 sømil for nødrig i Maxi 95
Det var dog ved at gå galt før han for alvor startede OL-karrieren, for i 1986, under en tur hjem Caribien, med broderen Paul og to venner, dramatisk knækkede masten på deres Maxi 95, mellem Azoerne og Bermuda. Der lød et øredøvende brag, da masten faldt ned i vandet på 'Protan' og lå ud over siden.
- Det skete da vi sejlede i 10 m/sek., men vi fiskede masten op og satte en nødrig på og vi sejlede hjem via stop på Azoerne til Sønderborg. Turen tog 40 dage, der var 3.500 sømil, selvom BådNyt (i 1987) skrev 2.500 sømil. Vi havde ikke radio om bord dengang og vi navigerede med sekstant, forklarer Hans Natorp, mens han kigger ud over bugten i nordspanske Santander, hvor vi møder ham til VM for de olympiske klasser.
Dengang i 1986 satte brødrene Natorp i spidsen, en fantastisk nødrig op, hvor der var fem sejl, monteret på en halveret mast. Ved at save et bukket masterør over kunne man montere det oprindelige topbeslag og rigge en ny kort mast på kun seks meters højde.
Spilerstagen blev brugt som bovspryd. Efter 14 dage for nødrig ankom Maxi 95eren til Horta på Azoerne for efter blot et par dage at fortsætte hjem til Sønderborg. Det var koldt og råt i Nordatlanten i april, men kapsejladssæsonen var i gang.
- Vi var hjemme den 3. maj, så vi kunne nå at sejle med i OL-udtagelsen, forklarer Hans Natorp om den vilde tur, der tydeligt har sat sine spor hos sejleren, da turen havde et kraftigt skær af overlevelse over sig.
Skipper på Stillehavet
I dag har Dragør-sejleren og Lone Natorp tre børn, Li Li, Yu Linn og Dirk på henholdsvis 11, 14 og 27 år og den spændende tur på Atlanten har ikke skræmt Hans Natorp.
Og børnene var med, da dataingeniøren stod af ræset i 2007 og fløj til Stillehavet i Kiribati og sejlede gennem Marshalløerne og Mikronesien og ned til Australien og videre til Sydafrika på en 62 fods Aarhus-båd, Roselina, som ejes af syv personer. Hans Natorp blev i 2005 medejer af båden.
- Det var fantastisk at være sammen med hele familien og ligge og dykke på koralrev og besøge øsamfund, hvor du ikke kan bestille en rejse til. Man kan kun kan sejle til øsamfundene, man kan ikke flyve til øsamfundene, da de ikke har nogen landingsbane, siger Hans Natorp, der drømmer om at tage på langtur igen, men nok ikke før efter 2016, hvor hans formandsperiode i Dansk Sejlunion udløber.
Mindre tid til sejlads
- Jeg får sejlet mindre tid og har færre penge end tidligere efter jeg er blevet formand, men det er super spændende at udvikle sejlsporten, forklarer Natorp.
Sidste år fik han dog tid til at sejle Danmark rundt med familien, på den kæmpe 30 tons Roselina fra 1985. En båd, der er bygget i mahogni på eg, og er tegnet af den anerkendte danske designer, Peter Roos.
- Roselina sejler godt og kan lide at sejle lange stræk. Vi har været på en del sommertogter og man kan let være 11-12 om bord. Den har tolv sovepladser. Tit er vi en to-tre familier om bord, forklarer sejleren, der fortæller at det er suverænt at have en båd sammen med andre. Også når der er arbejde, der skal gøres på mahogni-sejlbåden.
- Ja, der er meget arbejde med båden, men den skal også være i orden, forklarer Hans Natorp, der går meget op i at forberede sig når det gælder sejlads, der virkelig tænder ham.
Lærer at tage ansvar
- Det at være på vandet er et mentalt frirum. Sejlsport er en sport for livet. Når jeg er på vandet er det altid en proces, hvor du altid gør dig en erfaring og du kan ikke bare sejle på rygraden, så er du i fare. Og man tager et ansvar, når man sejler fra a til b. Man tjekker først grejet, vejrudsigt og har ansvar for navigationen. Det er en sund ting, som man kan tage med sig andre steder i livet. Jeg kan godt lide kompleksiteten i sejlsporten og man skal også huske på, at der ikke er andre transportmidler som sejlsporten, hvor man så frit kan bevæge sig rundt på jordkloden, forklarer sejleren, der dog også er til korte ture på sit kitesurfer-bræt på Amager ved Sydvestpynten:
- Det er super fedt at kite, du er super tæt på vandet og vinden, det er hurtigt og det er tilgængeligt, hvis du lige har halvanden time til rådighed.
62 fods One Off Ketch Roselina
Længde 18,64 m
Længde i vandlinje 15,00 m
Bredde 4,60 m
Dybgang 2,10 m
Vægt 30 ton
Kølvægt 10 ton
Dieseltank 1200 l
Vand 1800 l
Storsejl 52 m2
Fortrekant 65 m2
Mesan 32 m2
Spiler 250 m2
Mastehøjde 20 m
Motor 2 x 80 hk Iweco diesel
Skroget bygget i Kaia-mahogni
Otte danskere byggede båden
i Aarhus på syv år med søsætning 1985
Hjemhavn Aarhus
Design Peter Roos
Hans Natorp og syv partshavere ejer båden
www.roselina.dk
62 fods Roselina er hjemhørende i Aarhus. Hans Natorp og seks andre ejer båden, som Hans Natorp sejlede med i Stillehavet i 2007 og 2008. Foto: Hans Natorp
Her ses 62 fods Roselina under 49er-stævne hjemme i Aarhus, hvor den var VIP-båd. Foto: Troels Lykke
Hans Natorp er her ved VM i Santander i september. Foto: Troels Lykke