Gå til hoved-indhold
Cockpittet er stort og dybt i forhold til at den svenske båd kun er 7,7 meter lang. Til venstre sidder bådejer Kent Andersen fra Odense med sin ven, Morten Kaspersen. Foto: Troels LykkeKort Nyt
Cockpittet er stort og dybt i forhold til at den svenske båd kun er 7,7 meter lang. Til venstre sidder bådejer Kent Andersen fra Odense med sin ven, Morten Kaspersen. Foto: Troels Lykke

Fynbo: Maxi 77eren er en god scorebåd

- Kvinder kan virkelig godt lide at sejle, hvis det er godt vejr, siger singlen Kent Andersen, der betalte 25.000 kroner for sin Maxi 77, der findes 3.900 af i verden. Vi mødte ham på Samsø.

Af Troels Lykke |

Golf og tennis kæmper med det. Sejlsport gør det også. Det beskyldes for at være en rigmandssport. Men den 41-årige maskinarbejder fra Odense, Kent Andersen, er en helt almindelig lønmodtager, der sejler for ganske få penge. Jeg møder ham, da jeg med en ven har sejlet til Ballen i min Drabant 24 for at høre musik på Samsø Festivallen i juli.

Lige ved siden af os ligger Kent Andersen i sin hvide, lidt falmede Maxi 77, der er en af havnens mindste sejlbåde. Der ligger syv både uden på hans båd, men han tager det fint, når sejlerne tramper på dækket ind mod land.

Bekymringerne er nemlig små når man kun har givet 25.000 kroner for båden, og endda fået sin storebror, Kim Andersen, og en ven Flemming Hansen til at dele beløbet med.

- Det koster os kun 300 kroner om måneden at drive båden til at betale af på havneindskud på 36.000 kroner i Faldsled havn og havneleje på 2.000 kroner årligt, bundmaling og en kaskoforsikring på 2.200 kroner, mere er der ikke, siger en storsmilende sejler, der byder på en dåsebajer, som der er mange af om bord under cockpittet, hvor der før var indenbordsmotor. Der er også øl i en spand for at blive afkølet, finder jeg ud af, som dagene går. Fynboen er på drengetur og dagene forinden sejlede han med en veninde.

Kvinder kan li at sejle

- Kvinder kan virkelig godt lide at sejle, hvis det er godt vejr, inderskyder han smilende:

- Jeg samlede hende op i Middelfart og så besøgte vi et par havne i Jylland, siger Kent Andersen, der er single og har Jacob på otte år og en bonussøn, Peter på 14 år.  Og de to drenge sejlede han rundt med i dagene efter, hvor turen blandt andet gik til Tunø, Juelsminde og Skærbæk.

Fynboen har kun sejlet i 14 år og kun i tre år har han selv stået ved roret, så der har været meget at lære og det er også sket kan vi senere se da han sætter sejl, og Maxi 77eren har været god til det.

- Det er en god begynderbåd. Den er stabil og sikker at sejle og med et dybt og stort cockpit, men den er ikke så hurtig i forhold til andre både, når det blæser. På kryds i 10 m/sek. sejler jeg kun 4,5 knob og min gennemsnitsfart de seneste år er kun på 3,5 knob viser et program på min iPad, siger sejleren, der  forgæves forsøger at dreje rundt på et af spillene i cockpittet.

Vedligeholdelse – næste år

Et spil, der skal bruges til at justere sejlene med, men det er gået død efter 40 år og ligner noget der skal smides ud.

- Spillene skal jeg have skilt ad og få fikset, så de drejer bedre rundt. Jeg skal også have slebet træværket indvendigt og givet det noget lak. Det trænger. Lejerne i masten skal også skiftes så de ikke larmer, når jeg hiver sejlene op. Det må blive næste år, jeg er jo lidt alene om det. De to andre jeg har båden sammen med ser ikke båden så tit, og sejler ikke meget i den, siger Kent Andersen, der selv sejler en til to gange om ugen med vennerne, selvom der er en pæn afstand fra Skibhuskvarteret i Odense og ned til Faldsled havn. De to andre, der ejer båden, er da også med, mindst en gang om året i juni.

- Vi har en årlig weekend. I år sejlede vi til Lyø, Dyvig og tilbage igen. Vi hyggede os med sejladsen og da vi kom i havn fik vi rødvin og grillede. Og vi kan sagtens være i båden, da der er fem køjepladser og ståhøjde på 1,80 meter lige ved spritkomfuret, siger Kent Andersen, der også tit sejler alene, hvilket er hans største bedrift i sejlsporten hidtil.

Elsker singlehand-sejlads

- Jeg elsker at sejle også alene, det her koncept, hvor det er så billigt at have en båd, gør det endnu sjovere. Når jeg sejler alene bruger jeg tit min selvstyrer, der fulgte med da vi købte båden, så kan jeg gå på dæk når jeg skal skifte sejl, uden båden går op i vinden. Det er selvfølgelig udfordrende, når man sejler ind og ud af havnen alene, men nu har jeg lært at gøre sejl, fendere og fortøjning klar, siger Kent Andersen om Maxi 77eren, der blev vist frem første gang i Danmark i 1972 i Forum i København.

Siden er der solgt 3.900 Maxi 77ere, hvilket er tæt på verdensrekord for familie-sejlbåde.

Da den kom frem havde den et utraditionelt hævet dæk, der gav god plads i kahytten med fem voksenkøjer og mange stuverum.

Riggen var med et forbavsende lille storsejl og en kæmpestor genua. Oven i købet havde mast og bom chokerende sort eloxering, hvor den tids aluminiumsmaster normalt havde gul eloxering for at ligne træmaster.

Sejler fra Maxi 77eren

Da vi følges fra Ballen mod Korshavn på Nordfyn, larmer lejerne ganske rigtigt på Maxi 77eren. Vi sejler en anelse stærkere i Drabant 24eren, der har et større storsejl, men en langt mindre fok.

Da vi sætter spileren sejler vi fra Kent Andersen, der endnu ikke er kommet til det punkt endnu, men det vil han lære næste år.

Vi bliver dog næsten indhentet før Korshavn, da Kent Andersen havde tændt den store 8 hk påhængsmotor, så farten steg til fem knob.

- Det går langsomt i de små både, men sejlglæden er stor, siger Odense-sejleren.

Maxi 77 kom frem i 1972
Konstruktør Pelle Petterson
Længde/bredde 7,70
Bredde      2,5 m.
Dybgang 1,45 m
Vægt  2,1 ton
Kølvægt jern  0,9 ton
Motor påhæng-
eller indenbordsmotor
Storsejl  10 m2
Genua I  24 m2
Gennua II  15 m2
Fok  7,5 m2
Antal i Danmark  700 styk
Antal produceret    3.900 styk
Brugtpris 25.000 til 70.000 kr.
Maxi Klub   www.danskmaxiklub.dk

Kent Andersen er glad for sin Maxi 77.

Her forlader de to sejlere Samsø, mens vi følger med i en Drabant 24, der var lidt hurtigere.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader