Gå til hoved-indhold
Havne

Sejlere har stævnet Hørsholm Kommune omkring Rungsted Havn

Sejlerne stævner Hørsholm kommune, som dog har planlagt at “hjemtage” havnen pr. 1 januar 2015 for omgående at likvidere selskabet og lægge det ind i kommunens drift, fortæller Lars Hendriksen.

Af Troels Lykke |

Lars Hendriksen, KDY-sejler fra Rungsted fortæller i dag til minbaad.dk

Rungsted Havn, hvor de lokale sejlere slet ikke er enige med hverken Hørsholm Kommune eller KDY, om hvorvidt det er i orden at Hørsholm kommune, i vores øjne annekterer Rungsted havn (kommunen kalder det at “hjemtage”).

En stor del af de lokale sejlere har slået sig sammen i Rungsted Bådelaug og Rungsted Sejlklub, for derigennem at anfægte kommunens annektering.

Hørsholms borgmester Morten Slotved, skulle måske have valgt et andet ord end “hjemtage”, som ifølge ordbogen betyder: købe et parti varer og få det leveret i sin forretning eller på sin virksomhed, med henblik på videresalg.

Borgmesteren forsøger netop at overbevise sejlerne om sine gode hensigter, at han og kommunen altså ikke nogensinde vil sælge havnen, men der er altså lidt uklar kommunikation her…

Sejlerne har stævnet kommunen, som imidlertid er ligeglad med stævningen og har planlagt at “hjemtage” havnen pr. 1 januar 2015 for derefter omgående at likvidere selskabet og lægge det ind i kommunens almindelige drift.

Sejlerne derfor idag afleveret et “Midlertidigt forbud” mod hjemtagelsen - det der før i tiden hed “fogedforbud”.

Hvis “det midlertidige forbud” bliver taget til følge af retten i Helsingør, kommer det formodentligt til at betyde, at både borgmesteren og KDY må se langt efter planerne om en kommunal “hjemtagelse”.

En stævning kan efter sigende tage op til 4 år, før den er behandlet og retten har afgjort sagen, fortæller Lars Hendriksen.

Se stævningen her:

Overbringes 10. november 2014

Retten i Helsingør

Prøvestensvej 50

3000 Helsingør

MIDLERTIDIGT FORBUD

Som advokat for

Rungsted Bådelaug

c/o civiløkonom Karsten Eckert

Højskolevej 8

2960 Rungsted Kyst

og

Rungsted Sejlklub

c/o Nicolai Møller Andersen

Mågevej 9

2970 Hørsholm

begge i det følgende benævnt under ét som ”Sejlerne”

indstævner jeg herved

Hørsholm Kommune

Ådalsparkvej 1

2970 Hørsholm

til at give møde for Retten i Helsingør, som jeg agter at anmode om at nedlægge følgende

MIDLERTIDIGT FORBUD

Hørsholm Kommune skal midlertidigt undlade at påbegynde nogen del af sin planlagte hjemtagelse af Rungsted Havn A/S, indtil Sejlernes anlagte retssag mod Kommunen om hjemtagelsens lovlighed er endeligt afgjort ved domstolene.

2

 

SAGSFREMSTILLING .

Sejlerne har den 21. oktober 2014 anlagt sag mod Hørsholm Kommune med påstand om at Kommunens beslutning den 18. juni 2014 om at hjemtage Rungsted Havn A/S er ulovlig, jfr. Retten i Helsingør, j.nr. BS 2C-1417/2014.

Hørsholm Kommune, borgmesteren, har den 5. november 2014 offentliggjort:

  • At hjemtagelsen af Rungsted Havn vil ske den 1. januar 2015 ved at Havnen træder i likvidation med Kommunens advokat som likvidator,

  • At Kommunen har den opfattelse, at Sejlernes stævning i sagen ikke ”har opsættende virkning”,

  • At Kommunens hjemtagelse af Havnen er en følge af Statsforvaltningens pålæg til Kommunen fra 2007 om at afvikle sin dominerende indflydelse i Havneselskabet,

  • At hjemtagelsesbeslutningen i kommunalbestyrelsen er vedtaget med et flertal på 10 ud af kommunalbestyrelsens 19 medlemmer,

  • At Kommunens forslag til Havnens nye vedtægter vil blive offentliggjort i foråret 2015, hvorefter de efter en høringsfase blive vedtaget af Kommunen i maj 2015,

  • At Kommunen vil overveje at indfri Sejlernes deposita med ca. kr. 12 mio.,

  • At Havnens personale ved hjemtagelsens begyndelse vil overgå til kommunal ansættelse, bortset fra havnemesteren,

  • At forholdene i Havnen herefter reguleres i overensstemmelse med den kommunale styrelseslov,

  • At Økonomi- og Indenrigsministeriets regler for ”Budget og regnskab for Kommuner” vil være gældende for Havnens økonomistyring, og

  • At Havnens fremtidige principper for økonomistyring fastsættes og præciseres af Kommunens regler for budgetudarbejdelse, bogføring, budgetrevisioner, regnskabsaflæggelse mv. ud fra de fastsatte regler i Styrelsesloven og ”Budget og Regnskab for Kommuner”,

  • At Havnen kvartalsvis skal indrapportere sin likviditet, samt aflægge halvårsregnskab, hvorfra Kommunen efter gældende regler fastsat af Økonomi- og Indenrigsministeriet ikke vil kunne opnå dispensation,

  • At Kommunen efter gældende regler ikke må tage penge ud af Havnen.

ANBRINGENDER.

Disse forhold indebærer, at hjemtagelsen af Havnen allerede vil være gennemført af Kommunen inden Retten kan nå at tage stilling til hjemtagelsens lovlighed.

Kommunens advokat vil som likvidator fra 1. januar 2015 træde i stedet for Havnebestyrelsen under vinteropbevaringen, forårsklargøringen, søsætningen og opstarten af sejlsæsonen 2015. Dette er ikke forsvarligt.

Havnen har sin hovedindtægt i bådpladslejernes årlige indbetaling af havnepladslejen den 1. april, hvorfor de obligatoriske kommunale regnskabskrav om kvartalsvise likviditetsopgørelser og aflæggelse af halvårsregnskaber er totalt uden betydning for Havnen.

Det er Sejlernes opfattelse, at der ikke er grund til at belaste Havnen med implementeringen af kommunale regler for Havnens styring, før Retten har kunnet vurdere Sejlernes standpunkt, at Kommunens hjemtagelse af Haven er ulovlig.

3

Efter hjemtagelsens påbegyndelse vil Havnens administration være totalt bouleverseret, og præget af kommunale traditioner og regelsæt.

Kommunen har i forvejen ventet over 7 år med at efterkomme Statsforvaltningens pålæg om at afvikle sin dominerende indflydelse i Havnen. Derfor undrer det Sejlerne, at Kommunen kan benytte sin dominerende indflydelse til helt at overtage ejerskabet af Havnen, og at Kommunen efter 7 år ønsker implementeringen af hjemtagelsen gennemført inden en måned efter at Sejlerne har anlagt deres sag.

På denne baggrund er Sejlerne nødsagede til at anvende de nye regler i retsplejeloven kapitel 40 om at Retten – og ikke længere fogedretten – kan nedlægge midlertidigt forbud, for simpelthen at bevare en realitet i deres allerede anlagte retssag.

Forbudet begæres nedlagt uden sikkerhedsstillelse. Der kan i denne forbindelse bl.a. henvises til Kommunens egne oplysninger, at Kommunen ikke kan tjene penge på ejerskabet af Havnen.

Det er Sejlernes opfattelse, at de bl. a. ved den allerede anlagte retssag i tilstrækkelig grad har sandsynliggjort deres ret til opretholdelse af selvstændigheden af den Havn, som de har betalt for, og investeret ca. kr. 25 mio. i.

Efter § 412 i retsplejeloven skal sager om forbud altid indbringes som selvstændige sager, uanset om der allerede måtte versere en retssag om den underliggende tvist. Denne begæring vedlægges derfor i to eksemplarer til Retten, under vedlæggelse af check kr. 500 i retsgebyr.

Den sagsøgte Kommune er fortsat repræsenteret af advokat Claus Høeg Madsen, Nørregade 21, l165 København K, og Sejlerne er fortsat ikke momsregistrerede.

TIMING.

Kommunens forcerede beslutningsproces omkring hjemtagelsen, som beskrevet ovenfor, nødvendig-gør efter Sejlernes opfattelse, at Retten træffer bestemmelse om det ansøgte forbud inden ca. 1 måned fra i dag.

Kopi af denne forbudsbegæring er sendt til Civilstyrelsen. Herudover er der sendt kopi til Kommunen og advokat Claus Høeg Madsen.

Rungsted Kyst den 10. november 2014.

Eskil Trolle
 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader