Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Der findes mange Melges 20, som det ses her i Italien.

Melges 24 er nutiden - Melges 20 og J-70 er fremtiden!

Hvis man altså har lyst til at sejle konkurrence på højeste plan i mindre kølbåde, der kan trækkes efter en bil, skriver topgast Jeppe Bo Rasmussen i en analyse.

Af Jeppe Bo Rasmussen |

I Skandinavien lever Melges 24-klassen bedre end nogensinde. Der var 30 både til DM i 2013 og i 2015 afholdes der VM i Danmark.

Med over 60 hold alene i Skandinavien, giver det forhåbninger om op imod 100 deltagere til næste års sejladser i Middelfart. En konkurrencedygtig båd kan fås brugt for 150.000 kr. og klassen vil helt sikkert være stor i Danmark i nogle år endnu.

Se mod Italien
Men hvis man vil se lidt længere frem i krystalkuglen, er det altid godt at holde sig for øje, hvad der rør sig i Italien. Det var i Italien (og delvist i Frankrig), at Melges 24'eren fik sit europæiske gennembrud.

Dette skete især fra 2004 og frem - altså mere end 10 år efter at historiens måske mest populære sportsbåd havde forladt støbeformen for første gang.

I parentes bemærkes det, at også Beneteau 25'eren og andre populære både i denne størrelsesorden har fået deres gennembrud i støvlelandet. Tyskerne var også glade for Beneteau'en.

Melges 20
Nu er Melges 20'eren ved at "lave en Melges 24". 20'eren piblede for første gang frem på kapsejladsbanerne for fem år siden.

I år deltager der omkring 40 både på den italienske tur. Audi har sat alle sejl til som sponsor og VM 2014 afholdes naturligvis på noget af verdens fineste søvand - Gardasøen. Sandsynligvis med flere end 60 både på startlinjen.

I december 2013 blev det første officielle VM afholdt i USA med over 50 deltagere og der bliver stadig produceret massere af nye både.

Båden, der kan plane, når det blæser over 10 knob, sejles af typisk af tre personer med en samlet vægt på omkring 250 kilo (der er ingen regler for vægt). En toptunet brugt båd fås for under 200.000 kr., men indtil videre skal man altså sydover for at finde feltet.

J-70
Det har aldrig været nogen dårlig ide at spejde over Atlanten for at spotte nye tendenser. Og alle kan vist se, at J-70'eren er blevet yderst populær i USA. I år afholdes der kvalifikation, hvis man vil deltage ved VM og der har lige været 150 hold til et stævne i Californien.

I Europa er det endnu ikke lykkes for klassen at samle noget felt af nævneværdig størrelse, men båden benyttes - som de fleste danske sejlere vist er opmærksomme på - i den tyske liga.

Og der var 14 både på startlinjen til Spi Quest France i påsken (et af Europas største kølbådsstævner). Franskmændene var tidligere meget glade for J-80'eren.

I Danmark vil rigtig mange sejlere snart stifte bekendtskab med J-70'eren i Sejlsportsligaen - det bliver nogle interessante anmeldelser, der kommer ud af det.

Om båden bliver ligeså så populær i Europa som i USA er nok tvivlsomt. Men felterne i Frankrig og Tyskland er uden tvivl dem, man skal holde øje med i de kommende par år, hvis man overvejer at købe en J-70'er. De første brugte både koster lige nu ca. 60.000 USD i USA.

Hvilken af de tre både, er så er den fedeste at sejle i? Det er der garanteret delte meninger om.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader