Gå til hoved-indhold
Skibsbygmester Peter Ring-Andersen: - Jeg kunen godt bruge et par skibsbyggere mere, men de er ikke til at skaffe.  Foto: Søren Stidsholt Nielsen/fyens.dkKort Nyt
Skibsbygmester Peter Ring-Andersen: - Jeg kunen godt bruge et par skibsbyggere mere, men de er ikke til at skaffe. Foto: Søren Stidsholt Nielsen/fyens.dk

Gammeldags Svendborg-værft søger skibsbyggere

- Vi er 14 mand i gang her, og jeg har arbejde til et par stykker mere. Vi kan bare ikke skaffe skibsbyggere, siger Peter Ring-Andersen til fyens.dk

Af Troels Lykke |

Det kendte træskibsværft i Svendborg har masser at gøre og kan bruge flere skibstømrere.

At træde ind gennem den altid gæstfri port til Ring-Andersen på Frederiksøen i Svendborg er også et skridt ind i en tidslomme.

På pladsen her har der været bygget og repareret skibe i næsten 150 år. Omgivelserne ser ud, ligesom de gjorde for flere generationer siden. Skibene, værktøjet, håndværket, bygningerne.

Det skriver fyens.dk

Det patinerede miljø fra sejlskibstiden er intakt, og sådan skal det selvfølgelig være på et sted, der både omtales som en del af Svendborgs dna og som havnens historiske omdrejningspunkt.

I den maritime verden er dette skibsværft oppe i klassen "nationalt ikon", og alle sejlskibssøfolk ved, hvad det vil sige at være "nede hos Ringeren."
 
Mangel på skibsbyggere

-Vi har masser at gøre, fortæller skibsbygmester Peter Ring-Andersen, da Fyens.dk runderede beddinger, dok og haller.

- Vi er 14 mand i gang her, og jeg har arbejde til et par stykker mere. Vi kan bare ikke skaffe skibsbyggere, siger Peter Ring-Andersen, fjerde ejer-generation på værftet.
 
Gode tyske kunder

Vintertid er højsæson for et træskibsværft. Lige nu er dok, beddinger og kajer fyldt op hos Ring-Andersen.

Et tysk sejlskibsrederi har to tremast-skonnerter i Svendborg for reparation og vedligeholdelse. På beddingen ligger deres Albatros og skal bl. a. have 30 meter nye planker, nye bomme og en ny stormast. I dokken ligger samme rederis Amphitrite, også en tremast-skonnert. Den har 1887 på dåbsattesten og skal have nye støtter og et kalfatringssyn.

- Der er ikke rigtig træskibsværfter af vores slags i Tyskland, så tyskerne er gode kunder her hos os, forklarer Peter Ring-Andersen.

En flåde af fynske skibe

Også de fynske træskibe bruger værftet på Frederiksøen. Den 90-årige sundbåd Helge, der er bygget her, ligger klar for vinterafdækning. Lige overfor flyder Svendborg Museums toldkrydsjagt Viking og venter på en ny lønning. Den Faaborg-byggede tremast-skonnert Halmø skal have fornyet rig og ikke mindst to nye master, som værftet også selv udfører.

- Vi kan selv lave alt i træ og stål, og det gør vi også. Det er sjældent, at vi er nødt til at gå ud i byen for at få lavet ting, siger Peter Ring-Andersen.

Ved værftets fyldte kajer ser vi også den fælleskommunale, Nyborg-byggede tremast-skonnert Fylla og Kristian Lunds Marstal-byggede Svendborg-skonnert Aron. Ved påsketid kommer J. Lauritzens kendte røde Lilla Dan af Svendborg, - en af værftets sidste nybygninger i træ.

Et særligt folkefærd

- Vi planlægger det, vi kan, men det er svært at se mere end nogle få måneder ud i fremtiden, siger Peter Ring-Andersen:

- Pludselig kan der komme noget, og vi er ikke gode til at sige nej.

- Træskibsfolket er jo et særligt folkefærd. Det har vi lært at leve med - og af.
 Læs mere og se flere billeder på Søsiden i Fyns Amts Avis fredag og på Mitfyn.dk

Kilde: Fyens.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader