Gå til hoved-indhold
Sidste års KIRC blev trods beskedent fremmøde en succes. ArkivfotoTur
Sidste års KIRC blev trods beskedent fremmøde en succes. Arkivfoto

Dansk Sejlunion svigter tursejlerne – igen

KIRC, Kattegat Inshore Rally for Cruisers blev aflyst i år. Sejladschef i DS Sten Wintlev gør det klart, at det ikke sejlunionens opgave at arrangere og tilrettelægge arrangementer for tursejlerne.

Af katrine bertelsen & erik venøbo |

KIRC, Kattegat Inshore Rally for Cruisers blev aflyst i år. Sejladschef i DS Sten Wintlev gør det klart, at det ikke sejlunionens opgave at arrangere og tilrettelægge

Kattegat Inshore Rally for Cruisers blev lanceret som DS svar på det succesfulde Øresund Rally for Cruisers, ØRC, hvor deltagerne fik retten til at gå med grønne bukser, og i KIRC kunne man vinde retten til at bære gule bukser. KIRC kunne i 2013 trække fem deltagere. I 2014 var deltagerantallet steget til syv, ikke mange men dog en stigning.

En stigning som DS kvitterer for med at aflyse sejladsen. En sejlads der næsten var hemmelig, da den stort set ikke har været omtalt på DS eget website, eller i bådpressen.

Ikke vores opgave, siger Dansk Sejlunion

- Det er ikke vores opgave at arrangere tursejladser, det er op til klubberne, siger sejladschef i Dansk Sejlunion, Sten Wintlev, der mener at sejlunionen har gjort sit med at arrangere flotillesejlads i sommerferien, og gastebørs i DS regi.

Det overordnede ansvar for tursejlads hviler på Sten Wintlev, og efter turkonsulent Carsten Breunings fyring er en del af opgaverne blevet fordelt ud på kredskonsulenterne, der har varetaget arrangementerne efter bedste evne oveni deres øvrige opgaver. Carsten Breunings fyring blev en realitet, for at dække et større underskud i DS kasse.

Penge til eliten – ikke til tur

Det står i skærende kontrast til de mange penge og ressourcer der kastes efter eliten, og i øjeblikket Sportsbådsligaen, som er et superfint og nyskabende initiativ, omend det har kostet både penge og ressourcer..

- Tursejlads og sejlads skal vægtes ligeværdigt med kapsejlads og elite, gav Hans Natorp udtryk for på klubkonferencen i 2013, og at tursejladsen skal vægtes højere står ligeledes i DS handlingsplan. Minbaad.dk er blevet kontaktet af flere tursejlere, der undrende iagttager udviklingen/afviklingen, mens tursejlernes vilkår – efter deres mening – alligevel ikke bliver anderledes, men ringere – og alle ressourcer kastes efter mere prestigegivende projekter

Dog skal Sten Wintlev roses for at melde DS holdning klart ud.

– Det er klubberne der skal lave platforme for tursejlerne, det er ikke vores opgave. At der ikke sker noget i klubberne, kan vi ikke tage ansvaret for, siger Sten Wintlev.

Ny undersøgelse!

Nu er DS så igen gået i gang med en undersøgelse, som gerne skulle kortlægge medlemmernes interesser. I 2013 blev der ligeledes lavet en undersøgelse for at finde ud af, hvorfor der blev indløst langt færre kapsejladslicenser end tidligere. En undersøgelse, som åbenbart ikke har været tilstrækkelig interessant til at offentligøre.

Herslev Strand Sejlklub lavede i efteråret 2013 ligeledes en mindre undersøgelse, om tursejlere ville sejle kapsejlads, hvis reglerne var mindre strenge, og det ville de. Måske kunne man opfordre Sten Wintlev og DS øvrige sekretariat til at alliere sig med dem, der allerede lavet arbejdet.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader