Signes smag af frihed i New York
- Det er muligt, at jeg gør mig upopulær blandt både mænd og kvinder med dette indlæg, men jeg mener, at der er visse ting, jeg som kvinde ikke behøver at lære, skriver Signe Storr.
Det er muligt, at jeg gør mig upopulær blandt både mænd og kvinder med dette indlæg, men jeg er af den overbevisning, at der er visse ting, jeg som kvinde ikke behøver at gøre/lære.
Jeg synes fx ikke, at jeg selv skal kunne lappe en cykel eller tjekke tryk på bildæk. Hvis jeg kunne jeg blive fri, ville jeg heller ikke selv fylde benzin på en bil, men det har jeg desværre aldrig kunnet slippe for.
Siden jeg begyndte at sejle med Henrik, har jeg også tilført det at betjene udenbordsmotoren blandt de ting, jeg ikke har syntes, jeg burde lære.
Efter jeg for to år siden sejlede i ottetaller ind til stranden for at aflevere en skraldepose, og derefter måtte ro tilbage, da jeg ikke kunne huske, hvordan man startede motoren, har jeg besluttet mig for, at det ikke er noget for mig.
Hver gang jeg ser en kvinde betjene en udenbordsmotor, får jeg dog lidt dårlig samvittighed. Burde jeg også lære det?
Men det er heldigvis et sjælendt syn. Da jeg i St. Lucia var til damefrokost, var der ikke én kvinde, der kom sejlende alene. Alle blev eskorteret af deres mænd og hentet igen efter at have hidkaldt dem over en medbragt håndholdt VHF radio. Hvem har så brug for at lære at betjene en udenbordsmotor?
Henrik spørger mig med jævne mellemrum, om det ikke er noget, jeg bør lære - at jeg måske er lidt begrænset, når jeg ikke selv kan tage gummibåden i land?
Men jeg forsvarer det altid med, at jeg for det første ikke føler mig begrænset, idet jeg jo bare beder ham om at sejle mig i land, hvis jeg vil noget, og det desuden jo også bare ville begrænse ham, hvis jeg efterlod ham på båden uden en gummibåd.
Men i denne uge er alligevel sket, at jeg er blevet en del af de kvinder, der kan betjene gummibådens motor og sejle alene i land!
Dagen inden havde jeg ellers gentaget over for Henrik, at jeg simpelthen bare ikke gad at lære det, men så sad jeg alligevel dagen efter lige for det, og efter en kort instruktion (skub der, træk der), så havde jeg startet motoren og styret os i land.
Og mine nyerhvervede færdigheder har allerede vist sig at være meget belejlige. Forleden dag blev jeg irriteret på Henrik, og da kunne jeg pludselig selv tage gummibåden og sejle i land!
Henrik havde sikkert gerne sejlet mig ind til broen, men der er ikke helt den samme smæk på: ”Nu går jeg en tur! Vil du ikke lige sejle mig i land?”
En ting er dog at starte motoren, en anden er at styre gummibåden og lægge den til.
Jeg har ind til videre været heldig med at sejle ind til broen, men at lægge gummibåden til ved båden er praktisk talt umuligt, især fordi strømmen enten løber 3 knob den ene vej eller den anden vej. Det kræver åbenbart lidt mere øvelser, men jeg nyder dog min nyvundne frihed!
Følgende er min tjekliste til at betjene en 2,5 HP Yamaha motor:
1) Sæt kill-switchen på (eller noget andet i klemme, hvis jeg ikke har den med)
2) Sæt kill-switchen fast i bukselinningen i tilfælde af, at jeg skal falde overbord
3) Drej håndtaget, så det står ud for det røde mærke
3) Tjek, at der er åbnet lidt for det låg, hvor man putter benzin i
4) Åbn for benzinen
3) Træk i snoren til den starter (træk hårdt)
4) Sæt den i gear
5) Drej på håndtaget og styr efter bedste evne
Hvis motoren ikke starter, er den muligvis ”druknet”. Sluk for benzintilførslen og træk i snoren, ind til den starter – derefter tænd for benzinen igen. Sluk af samme årsag for benzintilførslen, inden jeg når min destination og stopper gummibåden.
Signe
Det er nu alligevel meget rart selv at kunne betjene udenbordsmotoren.