Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
En ny J/70er koster cirka 340.000 kroner. I forvejen har Hellerup Sejlklub en kæmpe flåde til dens medlemmer, især 606 og Ynglinge råder man over.

Danmarks mest vindende sejlklub køber to J/70ere

Hellerup Sejlklub køber to nye J/70ere og bakker derfor Dansk Sejlunion op om 'Puls og vand i håret'-projekt, der skal lokke unge til. Klubben kan nu lettere vinde ligaen, da der kan trænes i J/70.

Af Troels Lykke |

Der er tale om et markant paradigmeskift for en af landets mest kapsejladsaktive og mest vindende sejlklubber.

Hellerup Sejlklub bakker dermed op bag Dansk Sejlunions anbefalinger om "Puls og vand i håret", som skal få de unge tilbage til sejlsporten, sådan skriver Øresundsklubben på deres hjemmeside.

Formålet med købet af de to nye både er at give klubbens unge sejlere et attraktivt tilbud om sejlads i tidssvarende klubbåde.

Mange klubbåde - fra 60erne

Hellerup Sejlklub har i forvejen en stor flåde klubejede Yngling og 606, men begge disse klasser er designet i slutningen af 1960'erne og fremstår ikke længere som tidssvarende både for unge sejlere, som vil opleve fart og spænding på vandet.

Bestyrelsen forventer at sportsbådene både vil fastholde de store juniorer og de unge seniorer i klubben men også medvirke til at tiltrække nye medlemmer.

J 70 er den bådtype, som Dansk Sejlunion har indkøbt 7 stk. af til den nye sejlsportsliga, der ser dagens lys i 2014. J 70 er den hurtigst voksende bådklasse i Europa - ikke mindst er der satset stærkt på klassen i Tyskland, hvor der også sejles ligasejladser for klubhold i klassen.

HS er en af de 18 sejlklubber, som deltager i ligasejladserne i 2014, og et af de fire ligastævner gennemføres i Hellerup i august måned.

Da HS er Danmarks mest vindende sejlklub og nu giver sine liga-sejlere mulighed for at træne i liga-bådtypen, satses der hårdt på en topplacering i sejlsportsligaen.

Dansk Sejlunion har ikke meldt klar ud om J/70er

Dansk Sejlunion har endnu ikke meldt klart ud, at man vil anbefale J 70 til klubbrug, men HS satser på, at det vil ske. HS vil ikke afvente en klarmelding fra sejlunionen fordi klubben gerne vil være klar til sæsonstart efter påske.

Det er forventningen at HS' nye både leveres sammen med Dansk Sejlunions både medio april.

Bestyrelsen vil inden sæsonstart præsentere en model for, hvordan klubbens medlemmer kan benytte sig af det nye tilbud. Driften skal i al væsentlighed betales af brugerne, fortæller Hellerup Sejlklub.

Med køb af to J/70ere får Hellerup-sejlerne en stor fordel, når der skal trænes i bådene før første liga-stævne i maj i Rungsted.

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader