Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Se kort sammendrag af søndagens sejladser.
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Michael Hestbæk om sejr: Manøvrerne det vigtigste

Sejren i Sailing Champions League kom i hus efter aggressiv matchrace mod italienske verdensmestre i Melges 24, men gode manøvre og luv-starter gav sejr, forklarer KDY-sejleren Hestbæk til minbaad.dk.

Af Troels Lykke |

Michael Hestbæk lever af at sejle. Og Sailing Champions League-finalen var sådan set et fint internationalt vindue at blive set i.

De sværeste modstandere kom fra Italien, holdet er tidligere verdensmestre i både Melges 24 og 32 og de tog da også nederlaget pænt, forklarer Michael Hestbæk, der egentlig havde regnet med at blive nummer to, før han tog på vandet søndag, udfor Langelinie.

- Vi var 10,3 point efter italienerne søndag morgen, så hvis vi lavede fem førstepladser, så kunne de stadig vinde ved at sejle fem tredjepladser, men så ser vi at de laver en andensidste plads, mens vi en god placering og pludselig begyndte vi at tro på at vi kunne vinde. Og i finalen er vi a-point med dem og da møder vi tilfældigvis italienerne, og lige fra start sejler vi hen til dem og sejler matchrace på dem. Og vi vinder starten til luv og fører sejladsen. En norsk besætning kunne også vinde. Det blev en meget spændende sejlads, hvor vi på sidste lænseben ligger i et vakuum. Og faktisk er italienerne foran os på vej i mål, men vi slår dem og vinder stævnet, forklarer 45-årige Michael Hestbæk, der stadig er oppe og køre over sejren.

Helst ryggen mod muren

Han har det fint med ikke at føre et stævne på sidstedagen.

- Jeg har vundet mange mesterskaber, hvor jeg er kommet med ryggen mod muren, siger Michael Hestbæk, der sejler med gasterne Joachim Aschenbrenner, Lucas Lier og Frederik Berg.

- Joachim tog sig af taktikken og kiggede rundt på banen, om søndagen var der så meget regn, at man ikke kunne se vindspringene på vandet, de gjorde det godt de unge gaster. Sådanne 20-årige gaster kan ændre deres bevægelsesmønstre og forbedre sig meget under et stævne, siger han.

Men hvorfor vandt I stævnet?

- Det skyldes først og fremmest god boathandling, det er vigtigt på så små baner, og så havde vi mange gode timet luv-starter, hvor vi i halvandet minut måtte kæmpe hårdt for vores plads. Med de luv-starter kunne vi kontrollere feltet og vælge det sted vi ville sejle.

Se slutstilling KDY-gasterne kunne deres kram. Joachim Aschenbrenner er samtidig blandt verdens skrappe matchrace-skippere. Foto: SCL, Lars Wehrmann

Motor
content-loader
content-loader
content-loader