Gå til hoved-indhold
Farten sneg siger lige over 12 knob, selvom det kun blæste seks m/sek. Da vi satte den røde gennaker, accelererede den 1,5 ton slovenske båd bemærkelsesværdigt. Foto: Troels LykkeTest
Farten var over 12 knob i kun seks m/sek. vind. Da vi satte den røde gennaker, accelererede den 1,5 ton slovenske båd bemærkelsesværdigt. Foto: Troels Lykke

Seascape 27 test: Tænk stort - vælg småt

Seascape 27 er en potent, trailbar sejlbåd. I seks m/sek. sejlede vi tolv knob i sloveneren. Båden har en dyb sænkekøl og dobbeltror, der giver stor stabilitet til kap- eller tursejleren.

Af Troels Lykke |

De seneste 40 år er der bygget mange tunge og  langsomme sejlbåde. Det gør den slovenske Seascape 27 op med. Båden vejer nemlig kun 1,5 ton og har masser af sejl, sat på en kun 38 kilo let mast i kulfiber.

Og den livlige dame sejler som en drøm og har masser af trygstabilitet, fordi den har to ror, der sikrer greb i læ side, når båden krænger. Roret var således helt neutralt trods masser af sejl oppe.

Det konstaterede vi for en uge siden på Aabenraa Fjord. Stabiliteten sikres også med dyb sænkekøl på 1,95 meter, med 600 kilo bly placeret strategisk dybt i bulben.

Og selvom båden kun er 2,54 meter bred, så den kan trailes lovligt efter en mellemstor bil, så er der stadig stabilitet at hente i skroget, da bunden er flad og går helt ud til siden hvor den møder de lodrette sideskrog.

70-årig køber

Det blæste seks m/sek. da jeg steg om bord på den potente sejlmaskine, der lige var kommet til Danmark, fordi en 70-årig sejler havde købt den til tur- og kapsejlads.

Sejleren, der ikke ønsker at stå frem, har kun få års erfaring i sejlsport, men når han først har lært at håndtere de seks forskellige forsejl fra Elvstrøm Sails, så bliver der ingen problemer med at håndtere båden, da den har så meget stabilitet, selv i hårdt vejr.

Ejeren har ikke sparet på noget og der er da også high-tech sejl for 150.000 kroner alene og bådens samlede værdi, med trailer, ryger op på 900.000 kroner, hvor standardprisen er på 750.000 kroner, oplyser Seascape-importør Per Cederberg fra Aabenraa.

Uden hækstag

99 procent af alle sejlbåde over 25 fod har et hækstag, der holder masten tilbage, når man sejler på læns. Men det har Seascape droppet, da de er besværlige at håndtere og typisk kan de generer rorsmanden, hvis agterstaget er delt i to og hæfter på hvert sit hjørne.

Og hvis det sidder i midten gør det besværligt, når man vil ud at bade. For at for styrke mastens opsætning, har man sat to kæmpe bagudvendte salingshorn midt på den tynde kulfibermast. Det holder masten tilbage, når det blæser og man sejler på læns.

På kryds holder storskødet styr på masten, ved at presse bommen ned. Og dermed kan den bøje masten bagover og dermed trimme power ud af storsejlet ved at åbne storsejlet, der har en kæmpe kappe på.

Farten på kryds var 6,5 knob og når vi skulle trimme fx bomudhalet, konstaterede vi, at der var en fantastisk udveksling på.

De danske Andersen-spil, der både er oppe på dækket og nede i cockpittet, viser at man går efter kvalitet. Tjekkede og stærke Ronstan-blokke var også monteret. Der er ikke sparet på noget.

God detalje har man også skabt med en motorbrønd midt i cockpittet, hvor motoren hurtigt vippes ned i vandet via en sindrigt brøndsystem. Smart detalje, der samtidig betyder, at motoren er gemt væk for tyvene, der for tiden elsker at stjæle vores påhængsmotorer.

To ror giver masser af kontrol.

Festen startede på læns

Det største forsejl blev gjort klar og bundet fat i de to skøder. Det kunne efter min mening have været gjort lettere, hvis man som i de 65 fods Volvo Ocean Race-både, hev gennakeren op via en rulle, der er lidt lettere at håndtere, men det er smag og behag.

- Men man kan sagtens vælge et rullesystem, fortæller Seascape-importøren, der løb rundt på båden, mens jeg fik lov til at styre, den moderne sejlbåd. Op kom den 80 kvadratmeget gennaker, der nu hang ude foran forstaget.

Fire sekunder tog det, så var vi oppe at sejle 10 knob, selvom der kun var mellemluft. Accelerationen var tydelig og man blev presset let tilbage i båden, hvor der er masser god arbejdsplads i cockpittet og god rygstøtte ude på de brede sidedæk.

Få sekunder senere kom farten op på tolv knob, da vi skar lidt op mod vinden. Så meget fart i så lille en båd, er sjældent set i så lave vindhastigheder.

Og selvom der kom et større pust var der stadig ingen problemer med at holde roret, som det ellers ses på de fleste lette både, som Seascape 27eren er. Det giver jeg virkelig mange point for.

- I går sejlede vi 15,5 knob, da det blæste 10 m/sek., så den kommer let op og sejle 20 knob og ved kapsejladser i Middelhavet har vi planet forbi 44 fods både, når vi har gennakeren oppe, siger Per Cederberg.

God til grundstødning

Seascape 27eren blev i 2012 nomineret til Boat of the Year i 2012, men vandt dog ikke. Men nomineringen kom også fordi båden er fleksibel og kan trailes. Kølen kan nemlig vippes tilbage og op i båden, så den kun stikker 0,9 meter og dermed fylder den meget lidt på en trailer.

At kølen kan hæves manuelt via hydraulik på tyve sekunder, betyder også at man kan sejle ind på smult vand og smide anker.

En anden fordel er, at går man på grund på klipper, og det er allerede sket flere gange, så bøjer kølen automatisk op i skroget, via en hydraulisk overtryksventil. Og da kølen bøjer tilbage bliver der næsten ingen skade på køl og båd.

Lille kahyt

Der kan sove fire voksne personer i båden, hvor ståhøjden ikke er over 1,6 meter. Der er heller ikke meget ægte træ at finde.

Det er her man har sparet i produktionen på båden, der dog har et toiletrum midt i båden til højre, men køber man båden kun til tursejlads og går op i meget plads, så er det ikke en Seascape 27, man skal købe.

Men er man til sejlglæde i Danmark eller fremmede lande og vil sejle både tur- og kapsejlads, og ønsker at være meget oppe i cockpittet, så er den slovenske båd et heat. Efter en times sejlads var jeg solgt i en båd, der allerede planer fra seks m/sek.

Her er motoren vippet ned i brønden. En smart detalje, der også forhindre at motoren stjæles, når brønden er lukket.

 

Ståhøjde er en by i Rusland, men man sidder fint i båden og der er et toiletrum midt i båden i styrbord side.

Seascape 27
Længde              7,99 m 
Bredde               2,54 m 
Dyggang             1,95 m
Dybang køl oppe  0,95 m 
Vægt                  1,5 ton 
Kølvægt              580 kg 
Storsejl               27,0 m2
Fok                     21,5 m2
Stagsejl              14,0 m2
Gennaker masthead    80,0 m2
Gennaker fractional    65,0 m2
Code 0                   40,0 m2
Påhængsmotor      6 hk
Pris sejlklar           750.000 kr.
Pris testbåd           900.000 kr.
Nautical design Manuard YD 
Product design Gigodesign 
Seascape Danmark, mobil 2687 2204
Værft i Slovenien, www.thinkseascape.com

Motor
content-loader
content-loader
content-loader