Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Sådan blev Vestas hævet 24 dage efter grundstødning

Vraget blev forsynet med opdriftselementer og bugseret ud til Mærsk-skibet ved højvande. Der går rygter om at båden måske kan reddes.

Af Troels Lykke |

- Det var ikke særlig rart, for at være helt ærlig. Ingen af de lokale havde forventet at vi ville komme tilbage og rydde op. Det er simpelthen for hårdt og for svært. Jeg er virkelig stolt over, at vi har gjort, hvad vi sagde, vi ville gøre, siger Vestas-skipper Chris Nicholson til pressen.

- Vi sagde, at vi en dag ville komme tilbage og rydde op, og det gør vi nu, siger skipperen.

Vestas Wind blev hejst om bord på et stort skib fra Maersk. Det sejler nu til Malaysia, og derfra kommer båden retur til Europa, Italien har minbaad.dk hørt om.

Volvo Ocean Race er ikke endegyldigt slut for den danske båd. Kan den havarerede båd repareres, kan den komme tilbage i sejlkonkurrencen.

- Hvis vi kan få nok af båden med vil det helt sikkert gøre en forskel for os, hvis vi kommer tilbage i løbet. Så det handler ikke kun om at få flyttet båden, men om at få et godt udbytte, siger Chris Nicholson.

Før 3. januar bliver der meldt ud til pressen om hvad Vestas plan bliver i sejladsen, har Vestas kommunikationschef Morten Kamp Jørgensen fortalt til minbaad.dk i den her uge.

Selv om natten blev der arbejdet. En skærebrænder er i gang for at få fjernet kølskaftet. Fotos: Volvo Ocean Race

Der er ikke meget tilbage af hækken.

Masten er fjernet.

Båden krænges med faldet, måske for at få kølfinnen fri.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader