Bådoptagning i sæsonen: Hvor svært ka' det være
Hvor får man sin båd op, hvis man skal tjekke bunden og kølens tilstand før en kapsejlads? Det lyder enkelt, men det er det ikke.
På vej mod Svendborg for at sejle Silverrudder, var det vigtigt at få tjekket bunden og kølen på Lipstick. Efter en længere tur i Skotland var der mistanke om om en del rur på skroget, og kølen skulle også tjekkes efter en grundstødning.
Båden, Lipstick, med skipper Erik Venøbo og minbaad.dks journalist startede vores eftersøgning af en kran i Grenå. Båden vejer lige under fem tons, så der skulle en større kran til. En lastvogn med kran blev overvejet, men prisen var noget pebret, så det opgav vi.
Løjer i Grenå
Fredag formiddag ringede vi til Grenå Marina. Der var telefonsvarer på, men der blev lovet, at man ville ringe tilbage ... Det blev der ikke, selv om der blev lagt to beskeder på telefonsvareren.
Lørdag morgen blev vi vækket tidligt af Grenås havnemester, der var i fuld gang med at tage en IF’er op. Vi spurgte, om han havde hørt vores beskeder. Nej, det havde han ikke (!), men også om han kunne tage Lipstick op. Det kunne han da godt, men der var ikke tid til at skrubbe bunden, for havnemesteren havde travlt. Og så var vi lige vidt.
Men det gjorde nu heller ikke så meget, for hans håndtering af IF’eren så mere og mere faretruende ud, og ejerne så da også lidt betænkelige ud. OK, en langkølet båd er heller ikke så nem at placere stropperne på, men da den forreste begyndte at glide, måtte jeg vende ryggen til. Det har jeg ikke nerver til! Erik grinede bare.
Det må vi ikke i Nyborg
Frem med computeren og søge efter en havn, der havde en kran, der var stor nok, og passede med vores rute. Vi ringede til Nyborg Lystbådehavn, og fik en flink dame i røret, der jo nok mente, at det hele ku’ lade sig gøre. Aftalen var faktisk på plads, da hun pludselig siger, – Du får lige havnemesteren.
Da jeg får havnemesteren i røret, er det første han spørger om, – Har i selv stativ med?
Noget forundret kigger jeg på skipper, og spørger om vi har stativ med.
– Nej, det har vi sørme ikke, sprutter skipper. Vi sejler da ikke rundt med vores stativ.
Hvorefter havnemesteren siger, at så kan det ikke lade sig gøre!
Hans forklaring var, at ifølge Arbejdstilsynet må man ikke arbejde under båden, mens den hænger i kranen. Vi spurgte, om han måske havde et stativ vi kunne låne, men nej, det havde han ikke. Godt så, det var også en fuser.
Aldrig i weekenden
Problemet var, at det var lørdag, og mange havne har ikke personale på i weekenden, andet end til at kradse havnepenge ind. Efter at have forsøgt at komme i kontakt med en del andre havne på Fyn, opgav vi. Det måtte vente til mandag.
Længe leve Walsteds Bådeværft
Mandag tænkte vi os grundigt om, og pludselig lå løsningen lige for næsen af os. Vi skulle jo forbi Thurø, og der ligger et velrenommeret bådeværft, Walsteds.
Vi ringede, og det blev aftalt, at vi kunne komme onsdag ved 13-tiden og få båden op. Men ikke senere end kl. 13, da værftets folk gik hjem kl. 15.
Onsdag kl. 12.50 lå vi ved kajen hos Walsteds Bådeværft, og kranen blev kørt i stilling. Det tog en time at få båden op, tjekket kølen – der ikke var så slem – skrubbet rur væk, og få den højtryksspulet. Og vel at mærke til en pris på 1000 kr plus moms. Kl.14 lå Lipstick igen i vandet, klar til Silverrudder i Svendborg.
Så konklusionen må være: Enten skal man have meget god tid, vælge en kranbil til 2500 kr (minimum), have sit eget stativ med, eller vælge den sikre løsning: Et bådeværft.
Her kan man være helt sikker på, at det er professionelle folk der håndterer grejet, og de har selvfølgelig en god forsikring, hvis uheldet er ude.