Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Der strømmede vand ind via afløb til håndvasken, der ved en fejl ikke var lukket i fribordet, over vandlinjen. Foto: Anders Dylov

Pi 14 holdt nede af flere kubikmeter vand der kom ind via afløb til håndvask

Derfor rejste Pi 14 sig ikke, da et afløb ved en fejl stod åbent. Designer Arne Borghegn regner nu på hvor meget mere bly, der skal i bulben. Læs ny redegørelse fra bygherre Michael Larsen.

Af Troels Lykke |

Michael Larsen har ikke noget at skjule og sender her endnu en redegørelse for hvad der skete under kæntringen forleden med den 45 fods Pi 14, der arbejder på at være så let som muligt. Totalvægten for kulfiberbåden er kun 3,5 ton, heraf udgør ballasten 1,5 ton, heraf vejer bulben 1 ton. Her er hans ord:

Redegørelse for søndagens testsejlads med prototypen til Pi 14. Vejrudsigt:  pæn sigt, v-nv 6-8 m/sek. med stød op til 13 m/sek. i bygerne. Moderate bølger.

Under testsejlads ud for Københavns havn søndag den 22. juni 2014 kommer der et kraftigt vindstød, vi får ikke slækket sejlene hurtigt nok. Båden krænger over og vælter stille og roligt om på siden, det foregår i et roligt tempo der sikrer at alle bliver om bord.

Alle om bord er rutinerede sejlere og der opstår ikke panik, ingen kommer til skade, alle bærer vest og sejltøj. Vi får set at båden er intakt og flyder, den vil gerne op igen men ligger på tværs af vinden.

Vi ligger i sejlrenden ud for havnen og til vores held kommer der en lille slæbebåd forbi og slæber os ind under land.

I den tid det tager at blive bugseret ind under land, arbejder vi med at få sejl ned, vi ikke klar over at der gennem et åbent afløb til køkkenvasken strømmer ind med vand.

Mange kubikmeter vand forhindrede båd i at rejse sig

Det viser sig at der er mange kubikmeter vand i båden og det er umuligt for båden med egen hjælp at rejse sig, det er fysisk umuligt uanset bådtype, der må ikke komme vand ind i båden. Båden flyder stadig så højt at der ikke kommer vand ind af lugen.

Den automatiske lænsepumpe sidder i midten af båden og registrerer ikke der strømmer vand ind, så alle hjælper til med spande og vi får båden på høj kant igen, alt dette foregår i orden og ro og der er på intet tidpunkt panik.

Efter forholdsvis kort tid er båden tom og ligger helt normalt igen. Vi kan desværre ikke få motoren i gang.

En venlig sejler der hele tiden har holdt øje med os, trækker os ind til Langelinie havnen, vel inde i havnen holder vi møde og alle har det godt.

Alle udførte deres opgave fantastisk og på den måde reddede vi mandskabet og båden.

Konklusion:
Det er nemt at være bagklog! Var vi sejlet ud af havnen med de reb som båden er designet til, havde vi kunnet slække kickenstrap, havde vi tænkt over afløb til køkkenvask, havde vi sejlet lidt længere inden vi skar op til bidevind, havde vi ventet en time med at sejle ud havde vinden lagt sig.

I den tidsperiode båden lå på siden, tog den så meget vand ind at den med den nuværende stabilitet ikke ville kunne rejse igen.

Pi 14-båden har fra starten vakt en del spørgsmål og skepsis, og denne testsejlads får flere spørgsmål frem. Hvad gjorde udfaldet, manglende stabilitet, for lidt køl vægt, for tung mast, ekstremt design. Sejlede vi med båden før de nødvendige krængningstest var udført?

Det skal bemærkes at prototypen er dimensioneret og det oprettende moment positivt.

Alle spørgsmål skal vi finde svar på i respekt for sejlsporten, derfor regner designer Arne Borghegn på hvor meget bly ekstra der skal bruges i kølen, vi håber at 200 kilo er nok.

Vi overvejer også at få en kulibermast på mi stedet for en alu-mast for at spare vægt, forklarer bygherre Michael Larsen til minbaad.dk.

Sagen har vakt opsigt. Det kæmpe sejlersite, SailingAnarchy fra USA, linker nemlig til minbaad.dks artikel, det samme gør norske Seilas.no. Det gav i går lidt under 18.000 ekstra unikke klik. Folk vil vide hvad det er med den danske Pi 14 der skubber til grænserne. Tak for det.

Bulben skal måske være 200 kilo tungere. Michael Larsen arbejder hårdt på ikke at gøre båden for tung. Lige nu vejer den 3,5 ton. Holdet har nu meldt afbud til Sjælland Rundt. - Det er ikke sjovt, havde glædet mig, siger Jørgen Jensen, bådebygger, der her sidder på kølen.

Sådan så båden ud fornylig under test af sejl fra North Sails, hvor Henrik Søderlund er designer. Masten er fra John Mast.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader