Gå til hoved-indhold
Test
Test
Test
Test

Niels Jeppesen fortæller om Xp 55 under test

Den danske designer fra X-Yachts var med, da vi prøvede Xp 55eren, der nu er med i kampen om at blive årets båd i Europa. Med ekstraudstyr koster hun 8,5 mio. kr.

Af Troels Lykke |

At stå på en Xp 55 på 8.5 millioner kroner er en helt speciel oplevelse for en sejler. Og at styre den nye danske båd fra X-Yachts i Haderslev er intet mindre end en fantastisk følelse.

Båden sejler nemlig med en. For uanset hvor dum man er til at styre en sejlbåd, så ræser den bare gennem bølgerne med den smalle, stejle stævn og det kæmpe sejlareal på 170 kvadratmeter på kryds.

Hvis man anstrenger sig lidt og sejler præcist efter vinden og trimmer sejlene, så går det pludselig en halv knob stærkere, så krydsfarten er på 8,2 knob i syv m/sek.

Ved siden af mig stod en kompetent rådgiver, nemlig Niels Jeppesen, designeren bag samtlige X-bådene de seneste 30 år.

- Hvis du lige falder lidt af, så stiger farten og derefter kommer højden til vinden, sagde Niels Jeppesen tørt, mens en masse tyrkiske og italienske journalister styrtede forstyrrende rundt og fotograferede den kæmpe båd med det smagfulde teakdæk. Rattet går let, da det kører i kuglelejer fra Jefra Marine i Greve. Det hjalp da også at båden var i perfekt balance. Slap vi et af de to rat fortsatte Xp 55eren 100 meter frem, før den søgte op mod vinden. Vendingerne gik let, den 17 meter lange, slanke 17 tons båd har nemlig masser af inerti og farten falder kun lidt, når man slår over på en ny halse.

Kulfiber afløser alu

Alle hal er skjult under det flade dæk, som er let at se ud over. Man falder heller ikke over de mange luger på dækket, da de er sænket i niveau med dækket. Det samme er rullen til forstaget. Helt fremme, under bovsprydet til gennakeren, er ankeret smart placeret, dermed er Xp 55eren lettere at træde om bord i. Det man ikke kan se med det blotte øje er, at vægtfordelingen er gjort bedre end på X-55eren, som Xp 55eren nu afløser.

Fx er en bundramme, der holder køl og mast på plads, nu ikke længere i aluminium men  er afløst af lettere kulfiber. I det hele taget har X-Yachts støberi i Polen, sørget for at gøre skroget lettere med en vakuumstøbning, dermed er mere vægt flyttet ned i bulben på T-kølen.

De store ståltanke til vand og diesel er også placeret dybt og centralt i båden, så man dermed mindsker bådens svingninger i høj sø. Disse optimeringer ligger dybt i X-Yachts dna. Firmaet blev for alvor kendt for hurtige både i 80erne, da deres både delto i den dengang kendte sejlads, Admirals Cup.

Dyreste sejl og mast

Vi sejlede rask forbi en tysk 30 fods båd, hvor skipperen stod med åben mund, da han så den store hvide, smukke båd med de mørke 3Di North Sails på. Sejlene koster en mindre formue, da dugen ikke giver sig en tomme, det er nemlig testet i jordomsejlingen Volvo Ocean Race i ekstreme forhold.

Masten, på langt over 20 meter i hvid farve, giver sig heller ikke. Den er nemlig bygget i kostbar kulfiber af Southern Spars i Sydafrika. Spillene, der er fra Harken i Italien, var lette at trimme, da de var elektriske.

De sad som de skulle i det brede cockpit, hvor der var fodstøtte midt i cockpittet. Fodstøtten kan tages af når båden er i land, så man ikke falder over dem. Bommen er også i kulfiber.

I bommen, Furlerboom i Vejle, er der plads til at storsejlet kan rulles ind i bommen, hvilket er praktisk, da et så stort og tungt storsejl er noget af en opgave at pakke ned for et ægtepar, som båden typisk at lavet til. Også denne Xp 55, som var solgt til et ægtepar i Australien.

De vil bruge båden til tursejlads og kapsejlads down under, fortalte skipper Graham Smith til X-Yachts Gold Cup i Hellerup. Her tabte de i deres jomfrusejlads til lillesøsteren Xp 50, hvor mandskabet var langt mere professionelt og havde mere erfaring i bådtypen.

B&O i kahytten

Fremme i båden er der et toilet med brus og lige bagved findes en stor ejerkahyt med en dobbeltkøje i venstre side. Ståhøjde og lys er der også rigeligt af, men i forhold til andre 55 fods både er der ikke specielt meget plads.

- Men der er rigeligt til seks personer, der er seks regulære sovepladser i tre kahytter og i salonen kan der også reddes op til to personer, siger Niels Jeppesen, der i denne model er bedt om at få flere hvide flader i kahytten, der er apteret med teak, der er 40 procent dyrere end mahogni. Dyrt er det også med et B&O anlæg, vaskemaskine helt ude foran toilettet i forkøjen.

En maskine til at lave vand, ovn, microovn og aircondition og garage til 3,1 meter gummibåd agter finder man også i denne Xp 55, der koster omkring syv millioner kroner i basispris, men med diverse udstyr, koster båden vi tester 8,5 millioner kroner.

Det er virkelig mange penge og det er langt mere end konkurrenterne fra Hanse, Bavaria og Jeanneau, erkender Niels Jeppesen.

- Men vores både sejler bedre og vores kunder synes vores både er mere æstetiske og at de sejler hurtigere, samtidig har vi større tanke til diesel og vand, så vores kunder kan ligge for svaj for at få helt fred i forhold til at være i en stresset havn, siger designeren om X-Yachts-bådene, der er kendt for at holde en høj brugtpris. Og kunderne findes. Den anden solgte Xp 55 går til Chile, mens den tredje er solgt til Kina.

- Med en høje beskatning i Danmark findes 95 procent af vores kunder i udlandet, forklarer Niels Jeppesen.

Xp 55
Længde 16,76 m
Bredde    4,77 m
Dybgang   2,85 m
Vægt  16,8 ton
Kølvægt   6,3 ton
Motor  100 hk
Vandtank  550 l
Dieseltank  400 l
Storsejl   97,8 m2
Genua    74,8 m2
Spiler    240,0 m2
Antal køjer    6 styk
Pris m. ekstraudstyr 8,5 mio. kr.
Værft  www.x-yachts.com Haderslev

Foto: Troels Lykke

Foto: Troels Lykke

Motor
content-loader
content-loader
content-loader