Gå til hoved-indhold
Tur
Signe dykker mens Henrik fikser båd, tror vi:-)

Signe på Guadeloupe: Det magiske nummer

Det er almindelig kendt blandt sejlere, at cruising-livet er lig fixing boats in exotic places: Der er altid noget, der går i stykker på en båd, og som skal repareres.

Af Signe Storr, Guadeloupe |

Det er almindelig kendt blandt sejlere, at cruising-livet er lig fixing boats in exotic places: Der er altid noget, der går i stykker på en båd, og som efterfølgende skal repareres.

På Martinique mødte vi i marinaen et ungt par, som var i gang med at arbejde på deres båd.

De mente, at der var et magisk nummer af ting, som på én gang kunne virke på deres båd, så hvis de reparerede en ting, kunne de være sikker på, at noget andet gik i stykker - nogle gange inden for den samme dag, som en anden ting var blevet lavet!

Capibaras magiske nummer
Capibara har desværre også et sådant magisk nummer af ting, der kan fungere på én gang. Henrik har dog i lang tid været så træt af at reparere båd, at han har helt undladt, hvilket har betydet, at vi i mange måneder har været forskånet for at nye ting gik i stykker.

Vi har dog længe haft problemer med vores indenbords motor, som har opført sig meget ustabilt. Hver gang vi tændte motoren, kørte den kun et stykke tid, hvorefter den gik i stå igen.

Dette kunne den gøre mange gange i træk, så vi blev nødt til at lade motoren løbe længe, inden vi turde begive os rundt blandt andre både i en marina eller på en ankerplads.

Til sidst var der derfor ingen vej udenom, og lige inden vi forlod Barbados, fik Henrik kigget på den.

Det viste sig at være membranen i fødepumpen, der var i stykker, og heldigvis havde Henrik en ny i hans omfangsrige reservedelslager. (Hvorefter det blev påpeget, hvor vigtigt det er at sejle rundt med alle de reservedele, vi har om bord).

Jeg mistænker dog Henrik for i et stykke tid at have vist, hvad der sandsynligvis var i vejen med den, men eftersom det krævede at den halve motor skulle skilles ad, så prøvede han at skifte filtre og andre småting først.

Til sidst tog han sig dog sammen, og nu virker den upåklageligt. Det har dog startet en lavine af andre ting, der er holdt op med at virke!

Charmen ved cruising
Inden for den samme dag, som vores indenbords motor blev lavet, gik vores ankerspil i stykker, så vi blev nødt til at forbinde ledningerne manuelt, når vi skulle kaste anker og tage ankreret op.

Vi ville dog gerne sejle fra Barbados dagen efter, så ankerspillet blev først lavet, da vi kom op til de franske øer ved Guadeloupe.

Et styk repareret ankerspil resulterede dog i, at vores nye udenbords motor holdt op med at virke, så en svensk sejler måtte redde Henrik, da han var på vej til at drive til Panama i gummibåden.

Henrik fik renset karburatoren, så den virkede igen, men så holdt radioen og en af vores cooling fans op med at virke.

Det er som om, der ingen ende er på det! I disse situationer husker jeg dog altid at minde Henrik om, at han, inden vi tog hjemmefra, netop syntes, at det at reparere på båden, blot var en del af charmen ved cruising-livet!

Signe



Henrik renser karburatoren på den udendørs motor.

Dejligt ankersted ved Baie de Saint-Louis på øen Marie Galante syd for Guadeloupe. Det er en smuk ø med kun få cruising-gæster og turister.

Anse à Cointe, Les Saintes. Smukt ankersted med klart vand og gode snorkle- og svømmemuligheder.

 

Vandet ved Baie de Saint-Louis er som i en swimming pool! I baggrunden ses Les Saintes til venstre og Guadeloupe til højre.

Hyggelige små gader i Bourg des Saintes på øen Terre-de-Haut i ø-gruppen Les Saintes syd for Guadeloupe.

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader