Gå til hoved-indhold
Tur
Ingen stress i den gamle havn i Ærøskøbing. Fotos: Troels Lykke

Dagmar D på tur: Pulsen kom helt ned i Ærøskøbing

Alting går langsommere. Super match til en sommerferie, hvor vi har oplevet to jazzkoncerter, bymuseum og byvandringer i byen med de dukkelignende huse.

Af Troels Lykke |

Man mærker det med det samme. Pulsen falder drastisk. Man går i feriemode, så snart der lægges til kaj i den gamle havn i Ærøskøbing, hvor jeg betalte 120 kr. for en overnatning, plus 20 kroner for strøm. Betalte manuelt, hvor penge blev lagt i en pose.

Det var ikke som i Svendborg vi kom fra i går, hvor der var en automat og hvor der også skulle betales for et strømkort. Her var prisen 160 kr. plus strøm og penge for vand betales der også for i den lidt dyre havn i Svendborg city.

Vi er den mindste båd med Drabant 24eren og ligger faktisk det forkerte sted, opdagede jeg på en løbetur i morges, for i den moderne marina i Ærøskøbing er de mindre både og her holder børnefamilierne til. Lige noget for min datter, Dagmar på ni år. Der er jo også legeplads, mini-golf og en bager.

Vi er fire afsted, Finn min ven fra folkeskolen og hans datter Mathilde er også om bord, de sover dog på hotel, da der ikke kan sove fire i min Drabant 24er.

Jazz og fladfisk

I går var der jazz, først på Torvet, hvor tre gutter spillede fin musik og om aftenen, efter vi havde spist den obligatoriske fladfisk og drukket lokal god øl, tog vi hen og så finalen med et amerikansk jazz og bluesband.

De var fyldt med energi og tog et par hundrede mennesker med storm. Jazzfestivallen sluttede i går, den er helt sikkert noget, der er værd at sejle efter.

Vi sejler nu tilbage mod Svendborg, et nyt hold venner skal med os ud og sejle tre dage. Tror vi sejler tilbage til Ærøskøbing eller måske Marstal, hvor vi lige var henne via en bus. Man kører nemlig gratis med bus på øen.

Ferien er startet og jeg har hørt at det er helt ok fra en erhvervspsykolog at man er online på ferien, så jeg er ikke helt unormal.

Min ven Finn og jeg testede lokal øl. De smagte godt.

Små romantiske gader ses overalt i Ærøskøbing.

Ærøskøbing Bymuseum var et besøg værd. Koster 30 kr. at komme ind.

Fantastisk jazz i aftes. 50 kroner i indgang. Det var mere end det værd.

Tilbagelænet jazz på Torvet i Ærøskøbing.