Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Italienske Luna Rosa har meddelt at de vælger at forlade Americas Cup. Foto: Carlo Borlenghi

America's Cup, nu uden italienere - klippeskær forude…

Med Luna Rossas beslutning om at trække sig fra udfordrerfeltet, ser Americas Cup ud til at nærme sig klippefyldt farvand, og dog - for Coutts har en mission, blogger Morten Lorenzen.

Af Morten Lorenzen |

Det som mange opfattede som en Aprilsnar viste sig at være grav alvorligt. Italienske Luna Rosa har meddelt at de vælger at forlade Americas Cup.

Årsagerne skulle efter sigende være at AC35 er ved at udvikle sig til noget helt andet end det som Americas Cup oprindeligt var, altså en platform hvor “mega rige” forretnings moguler kunne lege med en sport, hvor deres ego´er og entourager kunne blomstre i fuld flor.

Hvorfor lige nu

Det kan undre at netop Luna Rossa vælger fra på nuværende tidspunkt. Teamet var i den grad fortaler for et ny demokratisk beslutningsorgan i styregruppen omkring Americas Cup.

Hvor det tidligere var titelholderen og første udfordreren der satte regler og proceduren, så besluttede man sidste år, med netop Luna Rossa som bannerføre, at indføre nye demokratiske processer.

Det blev besluttet at indføre flertalsbestemmelser, og netop i marts måned besluttede gruppen at satse på en mindre størrelses båd til AC35 i 2017, godt nok med et marginalt flertal, men dog et klar demokratisk valg blandt de deltagende teams.

Det virker som om Luna Rossa kun vil acceptere flertallet, hvis de er en del af flertallet…….meget italiensk ;-)

Nyt bådvalg giver muligheder

At man har besluttet at gå efter en nedskalering af den store 62 fod Cat´s giver rigtig god mening.

For det første har det vist sig, at når man foiler med de ombyggede 45 fods Cat´s som skal anvendes i World Cup sejladserne op til den store finale på Bermuda, så opnår man næsten samme fart potentiale som på de store både, med mindre mandskab og langt færre omkostninger.

Og med de mindre både, opnår man forventelig endnu mere dynamisk og engagerende sejlads, som tilskuere og tv-seere får glæde af, og som sikre spænding og tætte sejladser.

Coutts har en mission

Russell Coutts har hele tiden haft som mission at det skal være betragtelig billigere at deltage i Americas Cup.

Det skal ikke kun være for de ekstrem rige, men det skal være en sport hvor de ekstremt dygtige sejlere skal kunne skabe sig et ambitiøst team - og hvor konceptet og event´en er attraktiv for sponsorer.

På denne måde gives sporten tilbage til udøverne og deres evner, istedet for at det er rigmænd der egenhændigt bestemmer.

Det er ikke uden grund at nogen kommentatorer har udtalt at “…sejlsport er den eneste retfærdige sport der er tilbage, for det er ALTID den rigeste der vinder” - der er noget om snakken, specielt når man ser på Americas Cup.

Men netop her, har Coutts og co sat sig for at udvikle sporten til at blive den ypperste scene for de allerbedste sejlere - og midlet er bla at gøre det betragteligt billigere at deltage.

De konservative skrivebordssejlere er kede af denne udvikling og begræder at AC ikke længere handler om udvikling. Jeg mener nu nok at der i den grad er tale om udvikling og “cutting-edge” teknologier som der arbejdes med i AC verdenen i dag.

Og måske lige præcis her skal vi se årsagen til at Luna Rossa vælger at sige fra på nuværende tidspunkt. Italienerne har i de seneste cup-cirkler lænet sig ekstremt op af Team New Zealand, specielt hvad angår design og udvikling.

Team New Zealand er på gyngende grund i øjeblikket. De mangler sponsor opbakning, de mangler ledelse efter fyringen af Dean Barker og de mangler i den grad den nationale opbakning som har båret TNZ igennem utallige AC kampagner.

Og uden en Team New Zealand som udviklings-arm, er Team Luna Rossa gevaldig amputeret - ja, de har faktisk ikke en chance, da deres design og udvikling er non-excisting eftersom de i årtier har været afhængig af Team New Zealand.

Hvem er stadig med

Vi har stadigvæk AC vinderne fra Oracle Team USA med James Spithill,  og udfordrerne fra engelske BAR Racing med Ben Ainslie, Team France med Frank Cammas og svenske Artemis Racing med Iain Percy, som alle har bekræftet at de står ved deres engagement og at de er helt enige i beslutningen om at satse på de nye mindre Cat´s.

Usikre er fortsat Team New Zealand som med Grant Dalton i spidsen ser ud til at kæmpe en dødskamp intern og eksternt. Trist at dette fantastiske hold helt har mistet “synet”, visionen og kampgejsten.

Personligt ser jeg frem til at en hel ny gruppe sejlere kommer frem i horisonten.

Vi skal væk fra at “fede, gamle” mænd skal styre og udvikle vores sport på det ypperste plan. Vi skal have det atletiske og spændende frem i sejladsen. Der er masser af vintage klasser hvor de gamle kan nyde deres otium ;-)

Fortsat god påske /)../)../)../).........../) Morten

PS: Hvad mener du - kom med dine holdninger og tanker ;-)

Motor
content-loader
content-loader
content-loader