Gå til hoved-indhold
69-årige Svend Engrob tog sidste vinter duelighedsbevis med to andre mænd i selvstudiegruppe. Foto: Sara SulkjærKort Nyt
69-årige Svend Engrob tog sidste vinter duelighedsbevis med to andre mænd i selvstudiegruppe. Foto: Sara Sulkjær

Lystsejler: Alle bør tage duelighedsbevis - læs interview

- Jeg elsker ikke regler. Jeg synes faktisk, at det er noget bøvl. Men hvis alle sejler sin egen sø, går det galt, forklarer Corsair-sejler Svend Engrob, som sidste år tog beviset i selvstudiegruppe.

Af Sara Sulkjær |

- Det er en glimrende måde. Hvis vi kunne gå på aftenkursus, ville jeg da nok foretrække det. Men vi havde ikke tid til at møde i klub en aften om ugen, så for os var det rigtig godt, fortæller Svend Engrob fra Tarm, som sidste år brugte vintersæsonen på at tage duelighedsbevis i en selvstudiegruppe. 

Her mødtes han og et par andre sejlere hver anden uge til snak, spørgsmål og opfølgning på dagens lektion, som de havde læst op på hjemmefra. 

Tager tid 

I gruppen, hvor Svend Engrob naturligt faldt ind i rollen som leder grundet hans mere tid som pensionist og 40-årige erfaring med navigation fra tiden som pilot, var alle fra starten indstillet på at yde en indsats for at lære vigepligter, søafmærkninger og navigation. 

- Man må være klar over, at det tager tid. Derfor er stoffet også inddelt i lektioner, forklarer Svend Engrob, som selv brugte 4-5 timer på at terpe materialet mellem hvert møde.   

Det er dog ikke noget, der ifølge Corsair-sejleren, skal afholde dig fra at begynde på duelighedsbeviset.

- Har man ikke i forvejen en smule kendskab til navigation, er det naturligvis sværere. Men man kan bestemt gøre det, mener han. 

Glemmer hurtigt 

Her, snart ét år efter, at vestjyden fik beviset i hånden, begynder reglerne dog allerede at forsvinde fra nethinden. 

- Jeg er træt af, at man så hurtigt glemmer, erklærer han. 

Derfor har Svend Engrob planer om at læse dele af stoffet op i løbet af de mørke vinteraftener, hvor hans Corsair Dash-trimaran alligevel står opmagasineret.

- Der er noget af stoffet, vi bruger hele tiden. Så er der noget, vi aldrig møder i praksis, og så er der en masse derimellem, fortæller han. 

Her nævner han blandt andet reglerne for større skibes lysføring, som man i mindre fjorde aldrig vil støde på i praksis. Problemet er dog, ifølge Svend Engrob, at man ikke altid selv er i stand til at vurdere, hvilken viden, der bliver aktuel.

Regler er nødvendige 

Derfor mener han, at duelighedsbeviset bestemt er tiden og arbejdet værd. 

- Når man skal overholde reglerne, skal man også kende dem. Nogle damper jo afsted uden de store bekymringer, siger sejleren, der selv er forholdsvis ny i sporten. 

Den 69-årige pensionist kender selv alt til regler og paragraffer fra sin tid som pilot, hvor han i en periode også var at finde i cockpittet på redningshelikopteren i Karup. Dét har dog ikke gjort ham til såkaldt ”regel-elsker”. 

- Jeg elsker ikke regler. Jeg synes faktisk, at det er noget bøvl. Men hvis alle sejler sin egen sø, går det galt. Derfor er regler nødvendige, forklarer han.

Start hurtigst muligt

Skal man overholde reglerne, er det naturligvis nødvendigt at have kendskab til dem først. Derfor opfordrer Svend Engrob også klart til at kaste sig over duelighedsbeviset.

- Man bør gøre det, hvis man sejler, mener lystsejleren og kommer med et godt råd:

- Hvis man skal nå det i vinter, skal man snart i gang. Så kan man nemlig nå den praktisk prøve til foråret, umiddelbart efter, at man har bestået den teoretiske del, fortæller han.

Svend Engrob tog med sin selvstudiegruppe beviset igennem www.duelighed.dk.

Svend Engrob købte for to år siden en Corsair Dash 750 mk2. Foto: Privatfoto

Motor
content-loader
content-loader
content-loader