Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Matt Stehmann fra New Zealand vandt VM. På sølvpladsen fulgte endnu en kiwi og bronze gik til en australier. Jørgen Svendsen blev nummer otte trods disk fra en førsteplads.

Tre danske tekniske protester afvist ved OK-VM - Svendsen slutter 8

VM i OK-jolle i Australien blev en syrlig oplevelse for Jørgen Svendsen, der føler sin jolle uretfærdigt disket. OK-formand Olesen lagde tre tekniske protester - alle afvist. Læs Svendsens blog.

Af Troels Lykke |

Regerende europamester Jørgen Svendsen fra Hellerup Sejlklub forklarer sig på facebook fra VM, der gik i en helt forkert retning for ham. Han blev disket i 3. sejlads han ellers vandt. Han blev disket fordi juryen mente hans beslag til hængestropperne var for store på den danske SOTA-jolle. Noget der ville centrere vægten ulovligt, mener man Down Under.

Jørgen Svendsen, Melbourne:

- Vi var tidlig på havnen - Christian Frederik Olesen (formand for OK-klassen i Danmark, red.) og jeg. Planen var at genåbne protesterne og ligge pres på øvrige ved at ligge tre nye protester mod Alister, Greg og Luke.

Juryen var desværre ikke mødt op som ellers aftalt. Jeg havde personligt besluttet at udeblive, hvis ikke Jury og Chef-måler ville ændre protesten. 30 min inden start kl. 10 - fortæller Christian af Juryen selv nu vil genåbne sagen pga. ny oplysning om væsentlig mindre vægt.

Det synes jeg var positivt og beslutter i stedet at hoppe i sejlertøjet. På vej ud på vandt kommer jeg i tanke om jeg har glemt at "tjekke ind". Får en til at holde både for enden af molen og løber retur.

Når lige ud til start… Der var god vind men jeg får ikke rigtigt jollen til at glide. Christian og jeg ligger tæt hele vejen rundt og slutter 9 og 10.

Race 5: Christian rammer uheldigt det sorte flag - og må sejle ind. Sikkert godt træt i hovedet af det hele.... Min start var ellers perfekt helt nede til læ, men …omstart.

Se samlet resultat

Jeg kommer udemærket afsted med gider ikke rigtigt. Slutter 12 og glæder mig til at komme ind. Vind og bølger var ellers perfekt med 8-9 m/s.

På land bliver jeg mødt af Chef-måler Dick - som spørger til om min jolle er korrekt justeret….

Jeg fortæller det er optimeret helt svarende til hvad Jury foreslog. Og spørger om Dick ikke kan huske det. Han svarer ikke men ser der ligger bunker af bly i jollen.

Protesterne starter - Christian har lagt 3

Den første er en forsøg på at genåbne den mod Luke. Christian kan oplyse at Lukes er betydelig større foran mv. Jury synes ikke det er nyt nok og afviser.

Næste er Greg. Christian fortæller at Greg ikke vil tillade af han inspicerer hans jolle for kontrol. Jury siger at Christian ikke kan ligge protest på formodning. Juryen opfordrer Greg til frivilligt kan give tilladelse. Men det ønsker Greg ikke. Protesten afvises - der kan ikke indgives protest på baggrund af en formodning.

Christian er ved at være godt groggy. Jeg sidder med til møde men må ikke sige noget. Protesten afvises.

3. protest er mod Alister. Christian oplyser at han nu ved selvsyn har konstateret at Alister har vægtoptimering større klodser foran end bag ved. Alister oplyser, at det har han ikke. Han har bygget alle sine 42 joller med samme størrelse og vægt foran og bagved. Alister oplyser at Dick har godkendt hans båd. Protesten afvises.

Det var faktisk en lidt rystende oplevelse. Efter mødet spurgte jeg Alister (Dick og Christian var også tilstede) hvorfor han sag og talte usandt inde til mødet. Det ville han ikke svare på han skyldte sig bare at gå.

Tilbage er genåbningen af min sag

Tilbage er der genåbningen af min sag. Juryen spørger Dick om han vil ændre mening om at Sota'en ikke er lovlig nu hvor han har oplyst forkert til Jury med en stor vægt overdrivelse. Dick svarer at han fortsat mener jollen er ulovlig og vil ikke ændre sin personlige vurdering.

Jeg får lov til at stille Dick supplerende spørgsmål: Jeg spørger hvilken regel han vurderer båden ikke overholder. Dick væver rundt i svaret. Vi kommer frem til at det alligevel ikke er regel 8 ( det med tykkere plader i skroget). Og det er nu heller ikke regel 14 omkring korrektions-vægte - for båden mangler jo ikke vægt. For jeg spørger til om en klods på 1,2,3 kg. kan accepteres.

Han glider af, men erkender dog at der ikke noget sted i reglerne står noget om hvad de klodser må veje... Nu er det tætteste Dick kan komme på at konkretisere sin protest, at oplyse at min båd ikke lever op til regel 1.???

Men som Dick bliver nød til at understrege. Jeg bliver ikke diskvalificeret med afsæt i en konkret regel.

Det er hans og alene hans personlige overordnede - men som han siger- "faglige" vurdering som måler. Og sådan er det bare - det vil han ikke ændre syn på.... Min båd er i han forstand ikke lovlig også selv om vægten af ham i 1. runde var oplyst 60% for højt.

Jury fastholder diskvalifikation

Jury'en voterer længe. Endelig beslutter de at eftersom Dick fortsat ikke vil ændre holdning - kan de ikke gøre andet end at fastholde diskvalifikationen. Jury opfordre dog til at klasseorganisationen og via mig tager emnet op og at vi får præciseret reglerne på dette punkt.

Det var det VM. Vi fik brugt alle vores kræfter og en masse ærgrelser i protest-rummet. Hvad kan man lære af det ???, skriver Jørgen Svendsen.

Læs også hvad den danske SOTA-producent Jesper Strandberg skriver i en kommentar til at Svendsens jolle han har bygget, men som blev disket:

Motor
content-loader
content-loader
content-loader