Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Joaquin har hærget på Bermuda i Atlanterhavet.
Kapsejlads
Aschenbrenner og Sehested skal sejle i langkølede IOD både.
Kapsejlads
18-årige Joachim Aschenbrenner er yngste skipper på matchrace touren.

Aschenbrenner venter på orkanen Joaquin raser færdig

Aschenbrenner-hold er på til Bermuda, til femte afdeling af World Match Racing Tour, Argo Group Gold Cup. Holdet startede med at stormsikre huset, hvor de er indlogeret.

Af Troels Lykke |

Størstedelen af det danske Aschenbrenner-hold er ankommet til Bermuda, hvor de skal deltage i femte afdeling af World Match Racing Tour, Argo Group Gold Cup, som starter tirsdag med træning i de langkølede IOD både. Inden stævnet kan begynde skal orkanen Joaquin drive over.

Det fortæller Aschenbrenner-holdet til minbaad.dk.

Danskerne nåede netop at ankomme til Bermuda lørdag aften inden flyafgangene til og fra øen blev aflyst fra lørdag formiddag. Søndagen blev derfor brugt lidt atypisk for de tre sejlere, der brugte dagen på at hjælpe med at stormsikre huset, hvor de er indlogeret.

Det har været svært at forudsige, hvordan stormen ville ramme Bermuda, da den konstant har skiftet retning og styrke. Da det så værst ud var det en kategori 5 orkan, som havde retning mod Bermuda.

Når måske ikke start

Orkanen har blandt andet givet flere deltagere udfordringer, da deres fly er blevet aflyst og det er derfor usikkert om alle kan nå frem til stævnestart.

Om stormforberedelsen siger fordækker Jeppe Ditlev:

”Vejret var regnfuldt, men varmt og man kunne mærke at vinden var begyndt at tiltage. For at sikre huset vi bor i, blev der sat nye skodder for vinduerne for at beskytte det 100 år gamle hus mod blæsten og ting som ville flyve igennem luften. Alle havemøbler og løse genstande i haven blev fikseret. Til sidst blev bordtennis og poolbordet slæbt indenfor, så vi var klar til strømnedbruddet, som ofte sker under stormene på Bermuda.”

Argo Group Gold Cup

Trofæet på Bermuda er et af de ældste og generelt er stævnet præget af traditioner. Dette ses blandt andet ved bådtypen der sejles i, som er en meget anderledes båd i forhold til, hvad matchrace sejlere er vant til.

Der skal sejles i bådtypen IOD, som er en tung langkølet båd, hvilket sætter en stor begrænsning for manøvredygtigheden. Den blev designet i 1936 og vejer lige over tre tons.

Udover kampen om det prestigefyldte trofæ kæmpes der om en samlet præmiesum på 100.000 dollars, hvilket har tiltrukket flere af de bedste sejlere i verden.

Hård deltagerliste

Når man kigger på deltagerlisten er det bestemt ikke ukendte navne der findes. Man finder blandt andet den tidligere Emirates Team New Zealand og nuværende SoftBank skipper, Dean Barker.

Derudover stiller Artemis til start med Francesco Bruni bag roret, som vandt stævnet i 2013. Udover de to America’s Cup hold stiller alle Tour kort holderne til start suppleret af de tidligere verdensmestrer Taylor Canfield, som netop har vundet M32-serien samt Adam Minoprio som var en del af Luna Rossa indtil holdet trak sig.

Første gang på Bermuda - forventninger ikke for høje

Om forventningerne til stævner siger Joachim Aschenbrenner:

”Vi ligger nummer fire på World Touren og har allerede tre stævner tællende, hvilket er det antal stævner man har tællende i den samlede stilling. Da vores dårligste resultat er en 6. plads skal vi i top 5 før det vil giver point og i semifinalen for at det rigtigt kan give noget. Det er første gang vi sejler på Bermuda og i disse både og det er vist aldrig set før at et hold er kommet i kvartfinalen første gang de har været her. Vi vil selvfølgelig gøre alt vi kan for at gøre en god figur hernede, men forventningerne til resultatet er ikke for høje.”

Motor
content-loader
content-loader
content-loader