Gå til hoved-indhold
Xp 44eren er noget af en lækker båd, men koster da også 3,5 mio. kroner med ekstraudstyr.Kort Nyt
Xp 44eren er noget af en lækker båd, men koster da også 3,5 mio. kroner med ekstraudstyr.

Hans Viggaard: Xp 44 er min drømmebåd

- En Xp 44 kan let sejle 60-70 sømil på en dag på tur, siger Hans Viggaard, der også sætter pris på natsejlads. Her fortæller den tidligere X-Yachts boss om båden og kapsejlads over Atlanten.

Af Troels Lykke |

Den smukke, strømlinede Xp 44er kan gøre selv en hårdkogt kap- og tursejler blød i knæene. Båden reagerer på det mindste ryk i et af de to rat og båden føles levende men stadig med fuld kontrol i hårdt vejr.

Skroget er da også let, for det er bygget med stærkt vakuumstøbt epoxy, hvor vægtbesparelsen på 300 kilo er sendt ned i en dyb blybulb på en moderne T-køl.

Performance cruiseren kvitterer med en krydsfart på godt 7,5 knob, når krydsstellet på små 115 kvadratmeter trækker på den 21 meter høje kulfibermast.

- Når vi er ni mand på siden, stiger farten med 0,4 knob og generelt er båden godmodig at sejle også i hårdt vejr. På læns i Kattegat har vi endda planet små 20 knob med vores asymmetriske spiler oppe, fortæller den smilende Sønderborg-sejler Hans Viggaard, der typisk sejler en Fyn Rundt på 20 timer.

Tidligere arbejdede han hos Danfoss, og indtil i sidste måned var han direktør på tredje år hos X-Yachts.

Værftet i Haderslev har siden 2011 solgt 90 Xp 44’ere, der har vundet et hav af kapsejladser rundt omkring i verden. Man betaler da også for den tjekkede sejlbåd.

For fuldt udstyret med et el-spil til storsejlsfaldet, bovtruster, EPEX laminat-sejl fra Elvstrøm, selvstyrer, kortplotter fra B&G, og andet koster den 3,5 mio. kroner.

En af ejerne er den 51-årige maskiningeniør Hans Viggaard, der i marts 2013 købte sin drømmebåd, som blev døbt Xpresso. Båden fik han leveret i marts, hvor den blev sænket ned i vinterens sidste tynde is.

- Vores første tur var i rygende snevejr, fortæller Hans Viggaard, der før havde en X-332-er sammen med tre andre Sønderborg sejlere.

Drøm blev indfriet

Sidste år i november fik han for alvor prøvet bådtypen af, da en australsk kunde, Jerry Brown, inviterede ham og to andre danskere om bord for at sejle ARC-sejladsen, Atlantic Rally for Cruisers.

En tur på 2700 sømil fra Gran Canaria til St. Lucia i Caribien. Inviteret var også to australske sejlere, der før havde sejlet den farefulde sejlads Sydney – Hobart.

Turen over Atlanten tog 15 dage og holdet tog en samlet fjerdeplads i cruising-klassen med Xp 44’eren Black Butterfly blandt 117 både. Og det var endda selvom båden var fyldt op med adskellige tons turgrej, så den lå syv centimeter dybere af en anden Xp 44, der tog en samlet andenplads.

- Den australske ejer havde alt turgrej som cykler, dykkerudstyr, printer og andet i båden, da han var på vej med båden mod Australien med sin hustru, men vi sejlede fint alligevel, selvom vi var tungere end den anden Xp 44’er, der slog os med seks timer. Vi sejlede fra mange både over 50 fod; det var en fænomenal oplevelse. At vi skulle over Atlanten  var en drengedrøm, som jeg havde med min studenterven fra teknikum, Jens Tvedegaard, der også er med i driften af min egen Xp 44’er Xpresso. Tredje dansker ombord var Flemming Christensen fra Elvstrøm Sails, fortæller Hans Viggaard.

Her går det australsk/danske hold i mål i Caribien i St. Lucia i ARC-sejladsen i december 2014.

Masser af stjerneskud

Det danske hold sejlede sammen og om dagen var der fire timers vagter og tre timers vagter om natten.

- Det var en stor naturoplevelse ud over det sædvanlige med utrolige mange stjerneskud man kunne se på en klar himmel og vi så mange delfiner, der legede ved båden, siger sejleren, der nød at sejle i de store bølger.

- Det var op til fem meter store bølger man sejlede op og op ad og surfede ned af med helt op til 16,6 knob, det var godmodige bølger og bortset fra de to første dage så havde vi flyvesejl oppe hele vejen, nat og dag. Vi sejlede på fem kilometers dybde, så alle dybdeindikationer på instrumenterne var slået fra. Til gengæld havde vi indstillet vores Expedition Routing Software til at vi ikke ville sejle i mere end syv meter høje bølger og den skulle også styre os uden om for let vind, så vi havde sat softwaren til at sejle efter 6 til 30 knobs vind. Vi havde enkelte pust på 35, men vi var generelt meget tilfredse med Expedition Routing-softwaren. Det blev en ukompliceret tur, forklarer Hans Viggaard, der var navigatør om bord.

Sejlads med familien

Hjemme foregår sejladsen også ukompliceret når der sejles kapsejlads rundt om Fyn, Als og i Flensborg og Kiel. Når der sejles tur går den ofte til Anholt og Sverige.

- Børnene har hver sin agterkahyt, hvor der kan sove fire unge hvert sted også fordi der er en rørkøje, mens min hustru og jeg har forkøjen. Vi nyder også ture med vennepar. Og i en Xp 44 kan man let sejle 60-70 sømil på en dag, siger Hans Viggaard, der også sætter pris på natsejlads.

- Det giver en anden nærhed og ro. Ingen springer rundt på båden og man kan til fulde nyde sejladsen. Vejret er typisk mere roligt om natten, man har ikke store Cumulusskyer, der skaber vindstød, siger Hans Viggaard, der bruger AIS på sin kortplotter, så han har styr på de store skibe han møder om natten.
Familien fra Sønderborg nyder også at sejle til København.

- Især Christianshavns Kanal er vi glade for at ligge i, midt i mylderet blandt københavnere og turister og hvor der er masser af kultur og god mad lige om hjørnet, men vi sætter også stor pris på at ligge ved en klippe og grille og se solnedgangen. Og når vi sejler til Sverige har vi før byttet, så vores venner kommer i en bil, som vi så kører hjem, så vi slipper for at sejle samme vej tilbage, på den måde når vi længere på vores ferie, siger Hans Viggaard.

Xp 44
Design  Niels Jeppesen
Længde  13,29 m
Vandlinje  11,89 m
Bredde     4,07 m
Dybgang – standard    2,30 m
Dyb køl     2,65 m
Kølvægt     3,85 ton
Vægt       8,65 ton
Motor      40 hk
Dieseltank    200 l
Vandtank    350 l
Antal kahytter     3 stk.
Storsejl    66 m2
Fok 106 procents   48 m2
Asymmetrisk spiler   175 m2
Kulfibermast og kulfiberbom
Antal bygget siden 2011   90 stk.
Pris med ekstraudstyr      3,5 mio. kr.
Producent  Y-Yachts, Haderslev

Fra venstre står Flemming Christensen, Hans Viggaard og Jens Tvedegaard efter de langskægget ankom til St. Lucia i Caribien efter 15 dages sejlads.

Masser af plads om læ. Foto: X-Yachts

Motor
content-loader
content-loader
content-loader