Gå til hoved-indhold
Den nye matchracer skal først testes i Sverige, før den kommer til Danmark for yderligere tests.Udstyr
Den nye matchracer skal først testes i Sverige, før den kommer til Danmark for yderligere tests.
Udstyr
Udstyr
Udstyr

Dansk konstruktør bag ny matchracer

Swedish Match Cup får nye både. Det er Danish Marine Design med bl.a. den danske bådkonstruktør Lars Olsen der står bag den nye matchracer, Brandspot 38M. Båden blev præsenteret på bådmessen i Göteborg.

Af katrine bertelsen |

Sponsorerne af matchsejladsen i Marstrand har længe ønsket sig en frækkere båd, til afløsning for 90’er-konstruktionen DS 37 Match. Det var også Danish Marine Design og den danske bådkonstruktør Lars Olsen, der stod bag den, men nu har de lavet en afløser, Brandspot 38M. Prototypen blev vist frem på messen i Göteborg

De nye båd skal sejles af fem mand eller seks piger. Der har især været fokus på bådhåndteringen, som er vigtigere end fart.

Samme cockpit

Brandspot 38M har en lignende udformning af cockpittet som DS 37, og har en enkel rig uden for mange trimmuligheder. Sejlerne har ønsket en rorpind, og et ror der kan bruges som bremse, og det har de fået. Det vides endnu ikke om båden får en løjgang til storskødet eller skødepunktet ligger fast, eller måske begge dele.

Udvendige røstjern

Arrangørerne af Swedish Match har også forlangt, at båden skal være billig i drift. Lars Olsen kender alle DS 37 svage punkter, og har prøvet at reducere dem.  Bl.a. er båden konstrueret, så hverken hæk eller båd bliver voldsomt skadet ved kollision. Vantene er placeret helt ude på siden af båden, og flugter med skrogsiden, så lækager forhindres.

Gammeldags spiler

Brandspot 38M har fået ca. 1,5 meter længere vandlinje, og er blevet lettet for en del vægt. Køl og rorprofiler er optimeret, ligesom vægten er flyttet ned på grund af bulben. Båden er egl. lavet med bovspryd til en asymmetrisk spiler, men sejlerne har ønsket en almindelig spiler. Båden får ikke motor. Måske kommer der et beslag til en påhængsmotor.

Prototypen er lavet i Ungarn, og skal i første omgang testes i Sverige, før den tager til Danmark for at blive yderligere testet. Det er meningen at Brandspot 38M skal nå at blive klar til matchrace i Marstrand, 2016.

Fakta:

  • LOA:11,50 m
  • LWL: 10,56 m
  • BOA: 3,24 m
  • Draft: 2,10 m
  • Displ. app.: 3.900 kg
  • Keelweight app.: 1.800 kg
  • Sailarea app.: 72,80 m2

Kilde: seilas.no, og Lars Olsen

Motor
content-loader
content-loader
content-loader