Gå til hoved-indhold
Før vi aner det, er foråret over os. Det er snart på tide at tjekke mast og rig for lus, skader og slitage.Udstyr
Det er ikke sjovt hvis masten kommer ned, ufrivilligt. Tjek mast og rig, så du ikke får ubehagelig overraskelser. Arkivfoto

Tjek din mast og rig

Før vi aner det, er foråret over os. Det er snart på tide at tjekke mast og rig for lus, skader og slitage.

Af katrine bertelsen |

Hvad enten mast og rig stadig sidder på båden eller er taget af, skal de gennemgås for eventuelle skader og slitage. Og så tager de heller ikke skade af en omgang alu-beskyttelse/mastepleje.

De rustfrie beslag på masten skal tjekkes, om de er intakte og sidder ordentligt fast. Måske skal der sættes nye popnitter i. Aluminiumsmaster med rustfri beslag kan have en tendens til at tære, så der skal kigges grundigt efter.

Wirerne skal gennemgås for at se om der evt. er lus i. Det er især ved overgangen mellem wire og vantskrue/terminal der skal kigges after. Hvis der er lus, skal de skiftes før sæsonstart, da det hurtigt kan blive værre og wiren knækker.

Vantskruer skal sikres med splitter når riggen er justeret, så de ikke løsner sig. Splitterne bør tjekkes flere gange i løbet af sæsonen.

Salingshorn skal også kontrolleres for skader og brud. Husk, at tape låseringe og splitter godt ind, så de ikke laver skade på sejlene under sejlads.

Tjek om lanterner, antenner, vindmåler mm. virker. Det gøres nemmest mens masten er på. 

Tovværk, wirer og fald inde i masten bør også gennemgås. Pas på, at du ikke trækker det hele ud, det kan være bøvlet at få det på plads igen! Husk at det bør skiftes med regelmæssige mellemrum, og der fås moderne tovværk til afløsning for metalwire.

Giv til slut mast og salingshorn en omgang voks eller mastepleje.

Riggen bør - som tommelfingerregel – tjekkes mindst hvert andet år. God fornøjelse!

Motor
content-loader
content-loader
content-loader