Gå til hoved-indhold
Kapsejlads

Installation af detailkort havde hindret Vestas grundstødning

Hvis navigatøren på Vestas havde installeret et detailkort på sin pc, ville han have set revet helt tydeligt, skriver Ingeniøren, der har læst rapport om grundstødningen.

Af Troels Lykke |

Navigatør Wouter Verbraak, der nu er fyret fra Vestas-båden, havde tjekket området gentagne gange, da han sad trygt i Cape Town i Sydafrika nogle dage før afrejsen. Han havde downloadet oversigtskort fra C-map over hele ruten på sin personlige computer og noteret sig en dybde på 40 meter i området, skriver Ingeniøren

Men han havde ikke installeret detailkort over området på sin computer, og hans navigationssystem af typen Adrena viste ham hverken revet eller en såkaldt ‘chart bounds’, der er en markering af, at et område indeholder særlige oplysninger.

Hvis navigatøren havde installeret et detailkort på sin pc, så ville han have set revet helt tydeligt.

Detailkort fandtes derimod på bådens navigationscomputer, og da det blev mere og mere tydeligt for besætningen på Vestas Wind, at den optimale rute ville gå forbi Mauritius, tjekkede Wouter Verbraak området Cargados Carajos Shoals med det såkaldte Expedition-system.

Her kunne han nemlig zoome ind og ud for at se detaljer. Og faktisk stod skipperen sammen med navigatør Wouter Verbraak ved en enkelt lejlighed – kort før havariet – og så på området med revet, men ingen af dem opdagede nogensinde faren foran dem. Det var nemlig godt skjult i den visuelle fremvisning, de så på.

Advarsel lignede dybdekurver

Expedition-systemet har nemlig godt nok de såkaldte ‘chart bounds’, og de var aktiveret, så navigatøren kunne se, at der ved Cargados Carajos Shoals var et område med særlige oplysninger.

Men systemet er sådan indrettet, at hvis man ikke har området med revet i midten af skærmen, når man zoomer ind, så får man kun et zoom-billede af de omkringliggende områder, og ikke detaljerne i det farlige område, ‘chart bounds’. Hvis man ønsker at få vist detaljerne, skal man aktivt klikke for at få dem vist.

At Cargados Carajos Shoals overhovedet havde et særlig farligt rev fremgik heller ikke særlig tydeligt af Expedition-systemets C-map, og rapporten bemærker, at kun en tynd grøn linje indikerer, at der er tale om et rev, og linjen kan nemt forveksles med dybdemarkeringerne.

Medmindre man aktivt åbner detailkortet 'chart bounds', så viser C-map kun eksistensen af det farlige rev som nogle tynde grønne linjer, der kan forveksles med dybdekurver.

Elektroniske søkort bør ændres

Ifølge rapporten havde navigatøren dog hverken gjort brug af sine medbragte papirkort eller medbragt en brugbar pilotbog, som flere andre navigatører ellers havde gjort.

Selv om rapporten nærmest gør en dyd ud af ikke at anbringe en specifik skyld, konkluderer forfatterne, at Wouter Verbraak ikke gjorde tilstrækkelig brug af de fornødne søkort og navigationsdata, skriver Ingeniøren.

Rapporten indeholder dog også en klar opfordring til, at arrangørerne af Volvo Ocean Race bruger sin indflydelse og gør udviklerne af C-map og Expedition-systemet opmærksom på ‘manglerne ved deres produkter og forsøger at få dem ændret’, fremgår det.

Se her da Nicolai Sehested styrede Vestas på revet i november 2014:

 

<iframe allowfullscreen frameborder="0" src="https://www.youtube.com/embed/1gmnWEZCEiw" height="423" width="610"></iframe>
Motor
content-loader
content-loader
content-loader