Gå til hoved-indhold
Udstyr
Der er nok at gøre for gymnasieeleven Jacques Filtenborg, når han med sin far Gert arbejder på Grandaen fra 1982. Foto: Gert Larsen

Tunet Granada 23: Mere epoxy og glasfiber

Jacques Filtenborg fortæller videre om forvandlingen af sin fars Granada 23 ”Family”, til en Granada 23 ”tour sport” i Frederikssund. Tungt skuffesystem er nu fjernet på den danske bådkonstruktion.

Af Jacques Filtenborg, 17 år |

I den tidligere blog fortalte jeg om, at vi var gået i gang med at lette Granda’en for nogle kilo, det gjorde vi ved at skære alle skabe ud, og fjerne dem helt.

Men ved at gøre dette fjernede vi også noget bæring, i nedgangen, som vi stivede af ved at sætte glas- og kulfiberbeklædte flamingoplader op.

Da vi fik lukket op til de ikke ellers synlige dele, så vi, at byggekvaliteten af båden ikke var den bedste.

Skotter var kilet og ikke glasset ordentligt fast andet end i punkter. Generelt var alle de synlige dele ikke andet end lige sat fast. Vi tog derfor alle disse dele ud, fik dem passet til, og glasset ordentligt fast. 

En af de bagerste skotter, der både giver bæring til cockpittet og fordeler nogle af kræfterne i skrogsiden, er blevet passet til og glasfiberforstærket.

Under nedgangen, bag trappen, var der også et stort og tungt skuffesystem. Det fjernede vi også, og kom derfor ind til bagpladen der adskilte kistebænkene fra kahytten.

Vi delte denne plade på midten, for at kunne få et langt rum, til sejl, der er tilgængeligt nedenfra, og frem for alt tørt. 

Her ses, pladen der adskiller kistebænkene fra kahytten. Til venstre kan man se den kistebænk vi har åbnet op til, ved at dele pladen i 2 dele.

Vi diskuterede lidt frem og tilbage, om hvordan vi skulle lave drænet til cockpittet, da dette havde været skjult bag skabene, og derfor nu var blevet synligt.

Vi kom frem til at lave to separate drænløb, med lodret fald, da vi havde problemer med at det ene dræn ikke fungerede fuldt optimalt, under sejlads på styrbord halse. 

Her ses et af drænløbne, med lodret fald, ned gennem kistebænken, til skrogsiden.

Efter vi havde sat drænet op og testet det, glassede vi det fast, for at sikre os, at det vil holde 100% tæt, da vi ville skjule dem bag fastglassede teakplader, og derfor ikke havde muligeden for at komme ind og lave eftertjek på slangerne.

Ydermere havde vi en nedgang, der var besværlig at komme op og ned af, da den slog et knæk indad, som alle andre Granada 23’er.

Det var ikke særlig behageligt for min mor, eller for den sags skyld mig selv. Vi valgte derfor at løse problemet ved at skære nedgangen større, og fjerne det dårlige knæk indad.

For at sikre os at der ikke løber vand ind i kahytten under sejlads, laver vi en plade, der passer ind med det stykke som vi har skåret af. Pladen, skal sættes op så den kan vippes op og ned, alt efter om man er på vandet eller i havn.   

Nedgangen efter vi havde skåret den lavere. De røde mærker viser, hvor nedgangen gik til før vi gik i gang.

Opsummering:

Vægt, sparet: ca. 5 kg

Tid brugt: Godt en måned (hverdagsaftener + weekender)

Materialer brugt: 1,5 kg epoxylim og 4 m2 glasfiber- og kulfibermåtter

Motor
content-loader
content-loader
content-loader