Gå til hoved-indhold
Når jeg sejler om natten, og det gør jeg så meget, jeg kan, styrker det mine sanser, fortæller Mini 650-sejler Ole Larsen.Kapsejlads
Når jeg sejler om natten, og det gør jeg så meget, jeg kan, styrker det mine sanser, fortæller Mini 650-sejler Ole Larsen.

Solo-Ole: Nat-træning til Silverrudder i gang

Endelig kom dagen hvor jeg skulle sejle for første gang efter ændringer på Mini 650 . Hvilken fantastisk følelse i kroppen, da jeg første gang satte sejl i år, blogger Kaløvig-sejleren.

Af Ole Larsen, Kaløvig |

Båden er tilbage i vandet!!! Hvilken fantastisk følelse det var, at se båden komme i vandet igen. Jeg kunne næsten se på båden, hvordan den glædede sig til at komme ud på vandet – eller var det blot min egen følelse…?.

For det er da ingen hemmelighed, at jeg glædede mig så meget til at komme ud og se, om det jeg havde lavet virkede efter hensigten. Jeg kunne desværre ikke, samme dag som båden kom i vandet, få tid til at sejle.

Claus, min ex tømrer kollega, hjalp mig med båden og masten.  Så stor tak til Claus for at bruge en formiddag sammen med mig. Det er altid meget nemmere og mindre besværligt, end hvis jeg skulle have gjort det hele alene.

Sanser styrkes med natsejlads
  
Der skulle gå 6 dage inden jeg skulle på vandet. Det var meget lange dage. Den første træning planlagde jeg at det skulle være en nat træning. Når jeg sejler om natten, og det gør jeg så meget, jeg kan, styrker det mine sanser.

Det er for mig en rigtig god måde, hvorpå jeg kommer til at kunne 'mærke' båden - om den sejler godt eller skidt - uden hele tide skal kigge på sejlene. Jeg synes, det er en rigtig god ting at kunne, for at 'mærke' båden, gør at når jeg så er nede og spise eller sove, så ligger det i mig.

Jeg kan derfor reagere hurtigere, hvis der er noget som ikke er, som det skal være. Så et godt råd: Sejl om natten og lær din båd bedre at kende

De første mange år hvor jeg sejlede, var jeg ikke særlig tryg ved at sejle om natten. Jeg synes, timerne var så lange og mørke. Jeg havde svært ved at orientere mig, men efter nogle gange Sjælland rundt kom det stille og roligt. Jeg blev tryg i mørket, og nu elsker jeg at sejle om natten.

Når jeg ikke sejler kapsejlads, nyder jeg, at se på alt det lys jeg kan se inde på land, når der er mørkt. I en kapsejlads elsker jeg at prøve og sejle båden lige så godt og hurtigt som om dagen.

Jeg kigger generelt meget på vind kort. Jeg er nok lidt af en nørd på det område, men jeg synes, det er vildt interessant at følge med i, hvordan vinden vil udvikle sig - specielt op til en sejlads selvfølgelig. Men ja, jeg gør det vist også bare ad interesse på alle andre tidspunkter.

De sidste dage inden jeg skal på vandet, prøver jeg at huske vindretning, styrke og tidspunkter, der ud fra ligger jeg en plan for, hvordan jeg vil sejle. Jeg prøver også at forberede hvilke sejl, jeg kan forvente at komme til at bruge på turen, men samtidig husker jeg på at det pludselig kan ændre sig.

Derfor er det også vigtigt at jeg forbedrede mig på hurtige ændringer. Det gør jeg blandt andet ved at pakke båden omhyggeligt, så jeg ved hvor alting er.

Endelig kom dagen

Endelig kom dagen hvor jeg skulle sejle for første gang efter alle mine ændringer på båden. Hvilken fantastisk følelse jeg fik i kroppen, da jeg første gang satte sejl i år.

Båden lagde sig lidt på siden og vinden tog fat i sejlet, og båden begyndte at sejle. Det var lang tid siden, jeg havde mærket denne følelse. Da jeg fik sat forsejlet kom der lidt mere fart på, jeg fik trimmet sejlene, og kom hurtigt op i høj fart - lige omkring 5 knob i 3m/s vind - FEDT.

Jeg brugte mine nye spilaflaster, som virkede perfekt. Jeg sejlede mod Tunø, der var lidt mere vind. Jeg trak kølen helt op, så jeg kunne holde trykket i sejlet, da jeg nåede næste ned til Tunø forsvandt vinden helt, og jeg besluttede at vende hjem ad.

Efter jeg havde vendt båden satte jeg min Code 5, midt på bowsprydet, som noget nyt jeg havde lavet. Det var et godt træk, jeg havde gjort, jeg sejlede nemlig 6,7 knob og det var i kun 3,5 m/s vind.

Dejligt at få afprøvet det, og super dejligt at se hvor godt det virkede. Jeg blev så glad i låget. Hen imod Kaløvig havn, lå jeg nærmest konstant på 3-4 knob, og vind målere på havnen målte kun 0,9 m/s - en absolut godkendt første træning.

Næste dag blev der også tid til at komme på vandet. Det blev lidt af sammen skuffe, næsten ingen vind, og meget  mere varme, men igen en masse god træning. Først lagde jeg ud med min Code 5 på bovsprydet og fik igen båden op omkring de 4 knob.

Cirka halvvejs ude på min planlagte rute kunne vinden ikke rigtig finde ud af, hvor den ville komme fra, så der gik lidt karrusel i den. Jeg forsøgte at trimme sejlene derefter hele tiden.

Andre gange ville jeg måske være blevet lidt irriteret men nok fordi jeg ikke har sejlet meget i år, tog jeg det blot som en udfordring og legede lidt med det.

Efter ca. en halv time begyndte vinden at komme fra en lidt mere stabil retning, og jeg kunne sætte min store spiler (A1) på 90 m2 op. I starten gik det stadig meget langsomt, men til sidst på træningen kom der lidt mere vind, og hurtigt kom jeg op over 5 knob, stadig i kun omkring 3 m/s vind.

Det sidste stykke tilbage til Kaløvig var i modvind, men hvad gør det, når båden sejler i perfekt balance. Jeg kunne gå rundt og pakke Code 5, spiler og bovsprydet sammen uden at bruge autopiloten, hvilken fantastisk følelse, og hvilken fed måde at slutte to perfekte trænings dage af…

Nu er sommeren da endelig begyndt - rigtig god sejlersommer til alle.

Mange sejlerhilsner
Ole Larsen / solo sejler

Motor
content-loader
content-loader
content-loader