Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Tom Bøjland tog 5. plads blandt 18 både i Tyskland. Foto: Dieter Pape

A-Cat: Tysk trojka for stor mundfuld for danskerne

Året sidste Nordeuropæiske stævne i A-klassen blev sejlet i Wismar, en blanding af gammel Hansestad, DDR arkitektur og venligt folkefærd. Paasch blev 4 og Boldsen tog årets styrt, efter rorbeslag gik.

Af Troels Lykke |

Cremen af den Nordtyske A-cat flåde var mødt op, bl.a med den tidligere EM vinder Thilo Keller, dobbelt verdensmester Niels Bunkenborg og vinderen af Danish Open Guido Schultze.

Den trojka skulle vise sig at blive en lidt for stor mundfuld for de 5 danske både der havde fundet vej sydpå da tyskerne i nævnt rækkefølge besatte 1,2 og 3 pladsen, fortæller Tom Bøjland, der blev kendt i kølbådskredse, da han sejlede solo rundt om Fyn i Silverruddr og var blandt de første..

Bedste dansker i Tyskland blev Skovshoved-sejle Thomas Paasch, som nr. 4, der med 2 førstepladser den sidste dag reelt var den eneste der slog Thilo i en sejlads.

Vinden var begge dage kraftigt springende, både i styrke og retning hvilket gjorde at de foilende både til tider havde svært ved at udnytte fartfordelene på lænserne.

Boldsen tog årets styrt - da rorbeslag knækkede

Men de stod uden tvivl for de mest spektakulære styrt - i fodbold kårer man årets mål - Peter Boldsen fra Kaløvig må uden tvivl kandidere til årets styrt - han kommer blæsende med 20 knob på en lænser, det ene rorbeslag knækker

Båden går fra at være foilende til at være totalt flyvende med en halv meter fra tippen af hans foils til vandoverfladen hvorefter han vender 180 grader i luften (altså vender fra læns til kryds frit svævende på et splitsekund) - så fantastisk ud!!!, forklarer Bøjland.

Banelederen skal have ros, for på trods af høj sol var temperaturen ikke meget over 10 grader. Banelederen satte konsekvent gang i startproceduren i samme øjeblik sidste båd gik over linien - sådan skal det være.

 


Resultater

https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://www.raceoffice.org/data/3096860240.pdf?changed%3D2015-10-11+20:28:01

Motor
content-loader
content-loader
content-loader