Gå til hoved-indhold
Henning Wermuth fra Aarhus var også på udstilling med sit firma. Foto: Troels LykkeUdstyr
Henning Wermuth fra Aarhus var også på Boat Show i Fredericia med sit firma. Foto: Troels Lykke

Ledninger i gamle både er ofte for tynde

Det siger elektronikekspert Henning Wermuth, der på 30. år driver Marine Electronic i Risskov. Køleskab, oliefyr og kortplotter, kræver at bådenes el-anlæg ofte skal opgraderes.

Af Troels Lykke |

Køber du en 20-30 år gammel båd skal el-anlægget dimensioneres op, hvis du sætter køleskab, oliefyr, selvstyrer og kortplotter i båden.

- Mange af mine opgaver er at rydde op i sejlernes gamle el-anlæg om bord. Og jeg ser ofte at el-kabler og el-tavler ikke er i orden, hvis bådene er fra 70erne og 80erne. Forbruget til selvstyrer, kortplotter og andre nye ting er kommet til. Sejlerne bruger jo ikke et søkort eller pejlelinial i dag,
når de navigerer, forklarer Henning Wermuth, der i år kan fejre 30 år med sig firma Marine Electronic.

Ofte ser han at de ældre både har el-kabler, der er irret af salt og nogle gange går strømmen helt på de ældre både og så risikerer man at lanternerne går midt om natten. I værste fald kan der opstå en brand om bord, hvis der kortsluttes ting.

Både mere komplekse i dag

- Jeg tager typisk 6-8.000 kroner for gennemgang og renovering af bådens el-installationer. Det er som at gå til mekanikeren. I dag er bådene også mere komplekse med strøm om bord i forhold til tidligere. Ofte er det en god idé at bruge en professionel. Jeg ser tit at ledningerne om bord er for tynde og mange bruger ikke sikringer og så kan der opstå brand om bord. I dag er det jo et CE-krav at der er sikringer i bådene, men det var der ikke på både før 1995, da man før den tid ikke havde CE-mærket bådene.

Selv sejler den 58-årige X-95, der ligger i Aarhus. Her tester han en del af det udstyr han sælger, lige fra Garmin, Furuno, Simrad, Raymarine og B&G, men også Eno-komfur, Fusion-musikanlæg og oliefyr sælger han og tester og rådgiver omkring og servicerer.

Folk udnytter ikke potentiale i instrumenter

- Jeg rådgiver mange sejlere, når de skal vælge instrumenter, jeg også selv sælger. Tit kan man købe en for stor plotter, man måske aldrig får udnyttet potentialet i. Problemet er samtidig at folk sjældent læser manualerne, siger Henning Wermuth.

Han startede sit firma i 1995 i en lejlighed i Trøjborg, hvor han ofte var i Egå og montere Danaplus log, lod i Scanmar og Omega-både. Henning Wermuth er oprindeligt udlært hos Terma i Lystrup. Dengang arbejdede han med radaer bl.a. Sejlmager har han også arbejdet som hos Green Sails fra 1980 til 1985.

Henning Wermuth er også aktiv Contender-sejler. Han er gift med Susanne og de har sammen datteren Stine, der fornylig steg om bord på skoleskibet Danmark, der nu er på vej mod Caribien.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader