Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Trifork susende forbi tilskuerne i Tuborg Havn. Foto: Minbaad.dk

Minbaad.dk ombord på Trifork, i Tuborg Havn

I forbindelse med weekendens M32 event, har Minbaad været ombord på Trifork, i Tuborg Havn.

Af Jacques Filtenborg |

M32’eren er en One Design katamaran, Dvs. at alle de kapsejlende både er 100% ens. Dette har man dels gjort, for at holde prisen nede og dermed få flere sejlere i klassen, men også for at få en tættere konkurrence, da alle bådene er ens. 

Designet til at sejle ”på” og ikke ”i” vandet

Båden er designet med buede sværd. Dette gør at den vil løfte sig op af vandet og ovenpå. Med det gør man bådens våde overflade mindre og dermed øger farten og manøvrebiliteten.  

Med de lette manøvre og høje hastigheder, er M32’eren perfekt til sejladser på små baner, tæt under land, som hele M32 serien er bygget om omkring.

Fjernet fokken for at give endnu bedre manøvrebilitet

Da M32’eren er designet som ”speed rocket” som M32series, selv beskriver den på deres hjemmeside, er der ikke nogle grund til at tilføje en fok. Da denne bare ville skabe mere drag, og gøre at den sejlede langsommere, samt havde en dårligere manøvrebilitet.

Teamet bag Trifork også med i Extreme Sailing Series

Teamet bag Trifork, sejler også andet end ”bare” M32. De sejler også i serien Extreme Sailing Series, i en 40 fods katamaran ”Extreme 40” hvor de i øjeblikket ligger til en samlet anden plads. 

Fra næste sæson skal det danske team sejle i en ny form katamaran i extreme sailing series. Rasmus Køstner melder om at de skal sejle i den nye GC32 som er en foilende katamaran, der flyver over vandet og dermed kan nå hastigheder af 40 knob.

Her ser du Alinghi (konkurrent til Gram Hansen) flyve over vandet i GC32  

Motor
content-loader
content-loader
content-loader