Gå til hoved-indhold
Ole Christensen er kørt mod VM på Gardasøen i H-båd. En af gasterne er den tidligere Silkeborg-borgmester Jørn Wurtz. Foto: Ole HjortKapsejlads
Ole Christensen er kørt mod VM på Gardasøen i H-båd. En af gasterne er den tidligere Silkeborg-borgmester Jørn Wurtz. Foto: Ole Hjort

Lazarettets helte til H-båds VM - mød Ole Christensen

- Jørn havde klaret kræftoperation og en anden fik til VM et anfald af helvedsild. Så da vi vandt en sejlads blev vi kaldt for lazarettets helte, fortæller Silkeborg-sejler, der nu er til VM igen.

Af Troels Lykke |

- Vi har aldrig været specielt gode på kapsejladsbanen, siger Ole Christensen, da vi taler med ham, men det er nu ikke helt rigtigt. I de 40 år, som Ole Christensen har sejlet H-båd, der der sejlet to 10. pladser hjem til VM og H-bådsløbet Fyn Rundt er vundet syv gange i de 30 gange, som de var været rundt om øen.

- Fyn Rundt er en god distance, man kan holde sig vågen hele vejen rundt og der kan komme skiftende føringer i Lillebælt og Svenborg Sund. H-bådene har altid klaret sig godt i Svendborg Sund, jeg husker en gang at sejlede forbi en hel klump både, der lå ved Tåsinge-siden. Vi kom sejlene med spileren og måtte tage spilerstagen og bommen ind i båden, så vi lige kunne glide igennem feltet, på en smal plads, siger Ole Christensen, der også har sejlet Sjælland Rundt to gange i H-båden og vundet løbet i 1970erne, hvor der var store feltter med.

Tusinde tilskuere i Kalvehave

-Da jeg sad i H-bådsbestyrelsen tog vi engang fire mand Sjælland Rundt og da vi kom ned til Bøgestrømmen blev vi heppet på af næsten tusinde tilskuere midt om natten. De stod inde på havnen i Kalvehave og klappede, det var dengang at Sjælland Rundt var rigtig stor (med over 2.000 både, red.). Og jeg vil i øvrigt godt pointerer at den nuværende H-bådsbestyrelse er meget kompetent og de skal nok sikre H-bådsklassens fremtid, forklarer han og uddyber:

- H- Bådsbestyrelse er i stand til at varetage klasens interesser i forhold til at være en klassebåd og det dette giver med DM og VM og meget andet. Jeg tror ikke på Dansk Sejlunion i denne sammenhæng, da de for mig at se intet gør for samtlige klassebåde i Danmark.

Fyn rundt for sidste gang

Sidste år mødte vi Silkeborg-holdet under Palby Fyn Cup. Her var Silkeborg-mandskabet, der talte John Hedegaard, Fleming Nielsen og John Høgh også med.
Det var en lang tur i let vind. Og nu synes 72-årige Ole Christensen ikke at det er sjovt at sejle sejladsen mere.

- De var vores sidste tur Fyn rundt sammmen, det blev vi enige om, forklarer Ole Christensen, der til  gengæld sejlede med i Silkeborg Sejlklubs Pantaenius Cup, der blev sejlet for 40. gang i år.

- Det stævne har fået os på landkortet og selv den tidligere verdensmester i H-båd, Poul Richard Jensen, der nu bor i Caribien, overvejede faktisk igen at deltage  i jubilæums-stævnet, men han sendte et pænt afbud til mig om, at han ikke kunne deltage, siger Silkeborg-sejleren om sejladsen, hvor der i år også var lejet en flydende Sauna til de over 20 deltagende besætninger.

I et stævne, hvor der til sidst sejles om Mosegrisen, der afsluttes med start ud for Himmelbjerget på Julsø og går gennem meget snævert farvand hjem til Silkeborg Sejlklub, der ligger ved Brassø. Her sejler otte H-både kapsejlads hver onsdag, inklusiv Ole Christensen.

Ole Christensen er fyldt 72 år, men han er stadig aktiv i kapsejlads. Foto: Troels Lykke

Vandt sejlads ved VM

Det helt store stævne i år, som han går efter er VM på Gardasøen i Italien til juli. Han håber på at få et wildcard, hotel er i hvert fald allerede bestilt. Og dernede gik det fx godt for ti år siden, hvor byens tidligere borgmester, Jørn Wurtz, var gast om bord, selvom han tre uger forinden var blevet opereret for kræft.

- Jørn havde gennemgået en kraftig kræftoperation og den anden gast fik til VM et anfald af helvedsild. Så da vi vandt en sejlads blev vi kaldt for lazarettets helte, og da vi jo var de glade amatører var der mange lykønskninger, også fra ikke-danskere. Det bedste var at Jørn så langt bedre ud efter VM, fortæller Ole Christensen, der nu vil tage Jørn Wurtz med til VM, hvis holdet altså får et wildcard.

Kun kapsejlads

Silkeborg-sejleren, der oprindeligt er uddannet maskinarbejder, og siden blev selvstændig i 50 år for 40 ansatte, har nu pensioneret sig selv fra Haarup Maskinfabrik og givet fabrikken videre til en af sine sønner, Hans. Men det er ikke tursejlads som han bruger H-båden til. Han vil hellere traile den langt efter sin Volvo T80 og tage til kapsejladser i ind- og udland.

- Jeg kunne ikke forestille mig at sidde og drikke kaffe tre dage i en havn. Og H-båden er til dagsejlads og den skal man ikke skifte sejl på, den kan bjærge sig med de sejl den har på, også i hård luft, og man slipper man for et toilet, vask og primus. Jeg synes det er langt sjovere at tage ud til stævner og møde folk og gerne i sejlklubber i Hamborg, Sydtyskland, Finland, Norge, Holland,Sverige, Østrig og Schweiz, hvor der ofte er en god restaurant og lidt stil, siger sejleren.

Og stævnet skal ske i en H-båd. Han har nemlig ikke sejlet andet de seneste 48 år. Den første var en danskbygget Elvstrøm H-båd, D-116. Siden er det blevet til yderligere seks H-både. En dansk OL H-båd er det også blevet til, samt to finske typer af mærket Artikno og Botnia.

I dag har han Frausher H-båd, som han købte brugt for seks år siden. Faktisk er Frausher H-både, det eneste man kan købe i dag, den bliver produceret i Østrig og koster 550.000 kroner. Og  Silkeborg-sejleren er  tilfreds med den flotte H-båd fra Frausher fra 2005.

- Den bedste H-båd jeg havde var fra Artekno, den var ekstrem stiv i skroget. Det er det der betyder noget, så man kan spænde sine topvanter hårdt op, så forstaget kan holdes stramt, forklarer Ole Christensen.

Om hvad Silkeborg-holdet har været bedst til på kapsejladsbanen, lyder det:

- Vi har været gode til at bide tænderne sammen, når vi er bagud. Og vi har altid ville sætte spiler selv når der var hård vind, men sådan er det ikke mere, på grund af dåbsattesten, fortæller Silkeborg-sejleren, der har lovet at skrive hjem til minbaad.dk fra VM på Gardasøen, der starter om få dage.

H-båd One Design fra 1967
Design  Hans Groop, Finland
Længde 8,28 m
Vandlinie  6,30 m
Bredde   2,18 m
Dybgang  1,30 m
Vægt  1.450 kg
Storsejl  14,8 m2
Fok   10.2 m2
Spiler  36 m2
3-4 mandsbesætning
Maks. mandskabsvægt 300 kg
Antal bygget   5.200 stk.
H-både i Danmark 500 stk.
Bygges hos Frausher, Østrig
Nypris sejlklar    550.000 kr.
Dansk H-båds klub www.h-boat.dk

Ole Christensen er godt kørende. Han hader tursejlads, men vil gerne køre rundt i Europa til stævner med H-båden.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader