Gå til hoved-indhold
Årøsund Bådebyggeri har netop ansat to lærlinge. Foto: Dansk SejlunionKort Nyt
Årøsund Bådebyggeri har netop ansat to lærlinge. Foto: Dansk Sejlunion

Årøsund Bådebyggeri: Glasfiber og træ går hånd i hånd

På bådebyggeriet ved Haderslev holdes gammelt håndværk i live og forenes med den nutidige bådebygning. Besøg værftet til Åbent Hus 4. september.

Af Sara Sulkjær |

Årøsund Bådebyggeri har bådebyggere de sidste 10 år arbejdet i både træ og glasfiber. 

Siden Årøsund Bådebyggeri blev overtaget af Lars Callesen i 2005, har glasfiberarbejdet dog stået for en stadig større andel.

Kom fra X-Yachts
Lars Callesen kom fra en stilling som praktisk leder af udviklingsafdelingen hos X-Yachts. 

Her havde han opbygget erfaring med glasfiberen. Noget, han også kan gøre brug af i sit nye job. 

- Lars Callesens erfaring, kombineret med de kompetencer Årøsund Bådebyggeri har inden for træbådebygning, har gjort, at ÅB i dag har et godt tag i bådene og bådejerne i hele regionen, fortæller bådebyggeriet i en pressemeddelelse. 

Firmaet udvidede i 2008 med et 440 m2 stort glasfiberværksted i Årøsund. Det betyder, at bådebyggeriet - sammen med værkstedet til træbådene - nu har et bredt arbejdsområde. 

- Vi har også beddingsanlægget i Årøsund, hvor de store både bliver trukket op på land og serviceret. Tilsammen et godt og bredt tilbud til bådejerne, fortæller leder Lars Callesen. 

Reparationer, ændringer og forbedringer 
Hovedparten af Årøsund Bådebyggeris opgaver fra kunder lyder på reparationer, ændringer eller forbedringer. Det gælder både inden for træ- og glasfiberbådene. 

- Ind imellem kommer der dog helt andre opgaver i ordrebogen. Vi har f.eks. udført arbejde for arkitektfirmaer, udviklingsopgaver for andre værfter og lavet store specialskærme til offshore industrien, siger Lars Callesen. 

- Det er en bådebyggers evne til at se og arbejde i skæve og krumme linjer, der her skal bruges, fortsætter han. 

Lars Callesen overtog værftet tilbage i 2005 efter sin svigerfar Johannes Heebøll. 

Helt ny forstævn

Indtil 2005 var langt størstedelen af opgaverne inden for træet. 

I dag arbejdes der stadig med træbådene på værkstedet ved havnen, men dog ikke i samme omfang som tidligere. 

Inden for det sidste år er der f.eks. lavet en stor renoveringsopgave på Knud Rasmussens sidste ekspeditionsskib ’Kivioq’ samt lavet ny forstævn og nye planker på postbåden ’Tinna ’. 

Denne sommer står galeasen ’Skibet’ i værkstedet.

’Skibet’ sank i efteråret 2014 i Spodsbjerg havn under uheldige omstændigheder med lasten fuld af moselvin på vej til kulturnatsarrangement i København.

Om lakering af ældre glasfiberbåde

Det hele handler dog ikke om træ. Glasfiberbåde af alle slags kommer under Lars’ kyndige hænder. 

Der bliver lavet ændringer, forbedringer, og reparationer og meget andet. 

- Som et nyt tiltag de seneste år, har Årøsund Bådebyggeri udført en del om lakeringer af ældre glasfiberbåde, så overfladen igen bliver fuldstændig spejlblank, oplyser bådebyggeriet.

Det er et arbejde, som Lars Callesen forventer stor forespørgsel på fremover i takt med, at glasfiberbådene bliver ældre. 

To lærlinge
Årøsund Bådebyggeri har som noget nyt ansat lærlinge. 

I de seneste vintre har bådebyggeriet haft fuld beskæftigelse. Derfor han man taget springet og ansat to lærlinge. 

- Siden starten i 1968 har firmaet formået at udvikle sig til en virksomhed med mange arbejdsområder. Værftet er derfor godt rustet til fremtidens nye udfordringer. Og med to lærlinge til at videreføre håndværket er det jo bare dejligt, afslutter Lars Callesen.

Du har mulighed for at besøge værftet fredag d. 4. september fra kl. 12.00-14.00, når Årøsund Bådebyggeri holder åbent hus i forbindelse med 10-års dagen. 

Se billeder fra værftet herunder:

Motor
content-loader
content-loader
content-loader