Gå til hoved-indhold
Tur
En mand der elsker sine cowboyløsninger! Foto: Signe Storr

Signe om gearkasse-problem: Min mand er til cowboyløsninger

Henrik er til løsninger, som han kalder for cowboyløsninger – løsninger der kræver et stykke tyggegummi og et par slag med en hammer, fortæller Signe Storr fra Allegro 30eren i Florida.

Af Signe Storr, Florida |

Vores gearkasse, som satte ud, en halv time inden vi blev påsejlet,  har været genstand for meget af Henriks tankevirksomhed, siden vi kom på land.

Efter timevis af søgen på internettet har det vist sig, at vi selvfølgelig har et af de serienumre, hvor akslen på gearkassen er lavet af dårligt metal. Det betyder, at tænderne på akslen, der forbinder gearkassen og motoren slides ned, så de på et tidspunkt ikke længere tager fat.

Problemet er kendt af Volvo, som har skrevet om det i bådmagasiner og på forskellige cruising-sites, og mange bådejere har også ment, at Volvo burde erstatte deres gearkasser.

Volvo har dog haft svært ved at se rimeligheden i at erstatte en 20 år gammel gearkasse, og i stedet har de anbefalet et engelsk firma, der har specialiseret sig i netop reparation af dette problem.

Denne proces tager 3 uger og koster omkring 5.000 kr. plus fragt, hvilket selvfølgelig er langt billigere end en ny -  og især hvis man befinder sig i England.

Men der er langt Florida til England, og det fik Henrik til at spekulere på, om han mon selv kunne lave noget, der lignede? Han prøvede at forklare mig, hvad han havde tænkt, men jeg må indrømme, at jeg hurtigt tabte tråden.

Efter yderligere søgen på internettet fandt Henrik frem til Oles Autoservice i Ålborg, som på sin hjemmeside netop havde beskrevet samme problem, som vi har.

Ole viste sig at være en langt bedre sparringspartner end mig, og sammen fandt de ud af, at Henrik blot skulle finde en, der kunne svejse, men ellers kunne han lave resten selv. (Se nedenstående link) Nu venter han bare på et par reservedele fra Volvo, og så kan han komme i gang.

Henrik har vendt ideen med en lokal mekaniker, som er ved at bestille reservedelene fra Volvo, men han er ikke meget for hans projekt.

Hver gang han taler med ham, så har han fundet en ny brugt gearkasse et eller andet sted i Amerika, som han synes, han bør købe i stedet.

Henrik kontaktede en af de billigere tilbud og spurgte til tænderne på akslen, da de gearkasser selvfølgelig har samme problem som vores. Svaret var, at de var slidt, men at den nok skulle kunne holde et år mere.

Det var jo ikke lige det, vi ledte efter! Desuden synes Henrik godt om den slags løsninger, som han kalder for cowboyløsninger – løsninger der kræver et stykke tyggegummi og et par slag med en hammer (eller noget i den retning).

Jeg vil hellere købe det rigtige fra starten, men det er dog en filosofi jeg primært har anvendt på indkøb tøj, sko og tasker og aldrig på gearkasser!

Og i dette tilfælde er det heller ikke så nemt, da der ikke findes nye gearkasser i samme størrelse som vores, så køber vi en ny, skal motoren flyttes etc. Og så er det selvfølgelig heller ikke nær så sjovt!

Oles Autoservice i Ålborg har lagt en beskrivelse ud af problemet og løsningen. Der er også noteret serienummeret, hvis du selv har en gammel Volvo Penta motor.

Signe

Det er tydeligt at se, hvordan tænderne på akslen er nedslidt.

Tænderne i flangen er også slidt ned.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader