Derfor væltede Dragonfly 28er
Vi fik et interview med Jakob Madsen, der tog et grimt styrt forover i den danske trimaran. Han slækkede ud på læns i pust, men det må man ikke, siger eksperter til minbaad.dk
Flerskrogsbåde har været en del omtalte den senere tid, efter grimme kæntringer, fornylig var det i Faaborg under kapsejlads, nu skete det igen. Ikke ligefrem positiv omtale, der gør en tryg at sejle i båd uden køl.
- Hvis Jakob slækkede ud i et pust på læns, så er det en fejl, man skal tvært imod hale ind i storskødet for at undgå et forlæns styrt, fortæller flere erfarne sejlere, som vi har talt med på havnen i dag i Svendborg under den populære solo-sejlads, Silverrudder, som BådNyt tog initiativ til i 2013.
Bjærgningsbåd fik spilerskøde i skruen
I dag er Dragonfly 28eren blevet bjerget ved Thurørev, men skibet, Margrethe Fighter med kran om bord, ligger for anker, da det fik et spilerskøde i skruen, forklarer Sven Holmbo fra Topdanmark i dag.
- Jeg forventer at Dragonflyen kommer ind til Svendborg lørdag, så må vi se på den, men masten ser ud til at være helt færdig, nu vil jeg også bede Jens Quorning om at se på skaderne, forklarer Holmbo.
Se her via AIS hvor redningsbåden ligger lige nu med Dragonfly 28eren.
Her stod Jakob Madsen da vi med Søredningstjenesten fra Rudkøbing med Keld og Jørgen ankom ved Thurø. - Kulfibermasten er totalskadet, den har stået og banket ned i bunden, forklarer Topdanmark. Om båden også er totalskadet vil forsikringsselskabet ikke udtale sig om endnu. Foto: Troels Lykke
Jakob Madsen frøs virkelig meget, da vi sejlede ham ind til Svendborg. Han var røget i vandet og siden kravlet op på sin kun to år gamle Dragonfly 28, der fra ny koster cirka 1,6 mio. kroner. - Var jeg ikke blevet hentet inde for et kvarter efter I kom, havde jeg udløst min alarm til myndighederne, fortæller den 44-årige sejler, der til dagligt er rådgivende ingeniør. Foto: Troels Lykke